Initial training in Physical Education: Analysis of dance content in academic curricula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2025.35367

Keywords:

Dance, Physical Education, Initial Training

Abstract

BACKGROUND: Initial training in Physical Education is undergoing an expansion of its academic debates. In this sense, this study seeks to contribute to this theme in interface with dance.
OBJECTIVE: To analyze the presence of dance disciplines, their workloads, syllabuses and bibliographical references in the curricula of initial training for Physical Education teachers at Federal Universities in the state of Minas Gerais.
METHODS: This is qualitative documentary research in which the Pedagogical Projects, Curricular Matrices and Analytical Programs of the identified Federal Universities were consulted. The documents were cataloged and analyzed through content analysis.
RESULTS: Fourteen mandatory and eight optional subjects were identified. In general, the workload is low, and some subjects do not have practical workload. The syllabuses include technical, cultural, gender and ethnic-racial aspects. Regarding the bibliographical references, eight subjects presented a connection with school education.
CONCLUSION: Despite the presence of dance-related disciplines in the professional training of teachers, this interface still lacks a greater expansion of its debates, so that it is possible to break with paradigms and insecurities in the pedagogical treatment of dance content in Physical Education classes.

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Author Biographies

Amanda Clara Barbosa de Souza Assis, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa

Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (2019-2024); Bacharel em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (2024-2025)

Doiara Silva dos Santos, Universidade Federal de Viçosa (UFV), Viçosa

Doutora em Educação Física pela University of Western Ontario (UWO), London, Canadá. Professora do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Viçosa

Fernanda Santos de Abreu, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Brasil

Graduada em Educação Física Licenciatura pelo Centro Universitário de Sete Lagoas - UNIFEMM (2015). Especialista em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Deficientes pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2018). Mestra em Estudos do Lazer pela Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG (2022). Doutoranda no Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer (UFMG 2023/2027). Professora de Educação Física da rede pública estadual de Minas Gerais, SEEMG.

Iara Silva dos Santos, Secretaria da Educação do Estado da Bahia (SEC), Salvador, Brasil

Coordenadora Pedagógica da Secretaria da Educação do Estado da Bahia

 

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Published

27-11-2025

How to Cite

ASSIS, A. C. B. de S.; SANTOS, D. S. dos; ABREU, F. S. de; SANTOS, I. S. dos. Initial training in Physical Education: Analysis of dance content in academic curricula. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 23, p. e35367, 2025. DOI: 10.36453/cefe.2025.35367. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/35367. Acesso em: 2 dec. 2025.