LACLAU, MOUFFE AND STRIKERS FEDERAL UNIVERSITY TEACHERS: ANALYSIS OF THE EFFECTS OF (IM)PARTIALITY IN MEDIA REPORTS
DOI:
https://doi.org/10.48075/revistacsp.v15i29.9904Keywords:
Teoria do discurso, Laclau e Mouffe, Movimento grevista, AdministraçãoAbstract
Considering the importance of the strike movement for the formation of class consciousness, it is expected to find a plurality of voices present in the construction of meanings related to the movement. Thus, recourse to the Discourse Theory proposed by Laclau and Mouffe (1985) hoping to answer the following question: how the media masterminded the discourse about the strike 2012 federal university teachers during the four month of standstill. It is assumed a critical approach, post-structuralist and post-Marxist current matrix, adopting a qualitative research strategy. Twenty-one news were recovered in the newspaper Folha de São Paulo, hegemonic at the time of the study. Is noticeable in the articles analyzed the position of the newspaper does not show the existence of indifferent strike, especially considering the dates of the reports. However, the evidence that was given to the movement allows us to question the degree of importance that this media is provided to give. When working under the discourse of social interaction, this study aimed to analyze the (journalistic) speech as constitutionally dialogical, not necessarily polyphonic, in which the subjects engaged constantly struggle for hegemony.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.