THE USE OF VYGOTSKY THEORIES IN CHEMISTRY TEACHING VIA THE APPROACH:

A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/educare.v20i50.31136

Keywords:

Chemistry teaching, Vygotsky, CTS

Abstract

This Systematic Literature Review addresses the State of the Art under the theme of Teaching Chemistry within the bias of Vygotsky's theory in the CTS perspective in the time span between the years 2012 and 2022. It used a PICOC approach to track, map and filter the obtained results. A study protocol was also developed in order to make the research as narrow as possible, as well as a set of inclusion and exclusion criteria; selection, extraction and indexing of articles. A table was also prepared to organize the selected studies in order of reading priority. The use of the Strart software (State of the Art through Systematic Review) was necessary for the selection of studies, summarization of results and generation of data sheets referring to the filtered and studied articles; as well as in the elaboration of the graphics.

References

ALVES, F. R. V. MESTRADO (ACADÊMICO) EM ENSINO DE CIÊNCIAS E MATEMÁTICA: A PROPOSTA DO INSTITUTO FEDERAL DO CEARÁ (IFCE). Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 33, n. 105, p. 305–340, 2018. DOI: 10.21527/2179-1309.2018.105.305-340. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6934. Acesso em: 12 abril. 2023.

HABERMAS, J. (1983). Para a reconstrução do materialismo histórico. São Paulo: Brasiliense. (Original publicado em 1976).

NEVES, R. A. & DAMIANI, M. F. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIRevista, Vol1. Nº2. abril (2006). Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/3453. Acesso em: 12 abril. 2023.

ALVES, F. R. V. Mestrado (acadêmico) em Ensino de Ciências e Matemática: a proposta do Instituto Federal do Ceará (IFCE). Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 33, n. 105, p. 305–340, 2018. DOI: 10.21527/2179-1309.2018.105.305-340. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6934. Acesso em: 12 abr. 2023.

HABERMAS, J. Para a reconstrução do materialismo histórico. São Paulo: Brasiliense, 1983. (Original publicado em 1976).

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

VIEIRA, R. M. Para uma educação CTS com pensamento crítico e criativo. Revista CTS, v. 17, n. 50, jul. 2022.

NEVES, R. A.; DAMIANI, M. F. Vygotsky e as teorias da aprendizagem. UNIRevista, v. 1, n. 2, abr. 2006. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/3453. Acesso em: 12 abr. 2023.

CONRADO, D. M. Questões sociocientíficas na educação CTSA: contribuições de um modelo teórico para o letramento científico crítico. 2017. 239 f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/24732/1/Tese-DaliaMelissaConrado-2017-QSC-CTSA-Final.pdf. Acesso em: 15 abr. 2023.

KITCHENHAM, B. Procedures for performing systematic reviews. Joint Technical Report – Keele University Technical Report, Australia, p. 33, July 2004.

COUTINHO, J. A. de L.; MONTEIRO, J. A.; COSTA, D. F. da; SALES, G. L. O ensino de Física integrado à plataforma Arduino: uma revisão sistemática de literatura. Educere et Educare, [S. l.], v. 16, n. 40, p. 175–197, 2021. DOI: 10.17648/educare.v16i40.26800. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/26800. Acesso em: 24 mai. 2023.

FELIZARDO, K. R.; NAKAGAWA, E. Y.; FERRARI, F. C.; MALDONADO, J. C. Revisão sistemática de literatura em engenharia de software: teoria e prática. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.

Published

01-12-2025

How to Cite

SANTOS, M. R. dos; SAMPAIO , C. de G. THE USE OF VYGOTSKY THEORIES IN CHEMISTRY TEACHING VIA THE APPROACH:: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Educere et Educare, [S. l.], v. 20, n. 50, p. 212–225, 2025. DOI: 10.48075/educare.v20i50.31136. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/31136. Acesso em: 2 dec. 2025.