On interested beauty
Nietzsche``s critique of Kant```s aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v12i1.32737Keywords:
Friedrich Nietzsche, Immanuel Kant, Estética, BelezaAbstract
This work proposes an analysis of Nietzsche's criticism of Kant's aesthetics, focusing on the notion of beauty. Kant argued, in his “Critique of the Faculty of Judgment”, that the aesthetic evaluation of beauty occurs in a disinterested way, promoting a suspension of sensitive and rational instincts. However, Nietzsche challenged this view in his “Genealogy of Morals”, arguing that the appreciation of beauty is intrinsically related to our individual desires, passions and interests. First, going through Heidegger's reading that perhaps Nietzsche misinterpreted Kant due to the influence of Schopenhauer, the article exposes how Nietzsche interprets the idea of a “disinterested beauty” as the result of a bad conscience and argues that there is no such thing as a non-selfishness. Next, the article exposes Nietzsche's argument — based on the understanding that beauty stimulates our strengths, experiences and desires — that supports the notion of interested beauty. Thirdly and finally, based on the epistemological concept of perspectivism, this article addresses Nietzsche's rejection of Kant's notion of transcendental subject, which implicates that, if there is no subject, there can be no disinterest, remaining only forces and their dynamics of will to power.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.