EDUCATION IN RURAL AREAS IN THE BRAZILIAN BIDWEST: A LANDSCAPE MARKED BY CLOSURES AND SCHOOL SCARCITY
uma realidade permeada por fechamentos e escassez de escolas
DOI:
https://doi.org/10.48075/geoq.v17i03.32854Abstract
This study examines the processes of school closures and openings in rural areas in the Central-West region, recognizing their importance as a reflection of ongoing changes in the reconfiguration of the country's rural space. Using data from the National Institute for Educational Studies and Research (INEP), we identified a total of 4,414 school closures in the region from 1999 to 2019. This situation is particularly alarming considering the already scarce availability of schools in rural areas of this region. In contrast, we observed only 1,802 school opening processes, a number almost three times lower compared to closures. Therefore, the closure of schools in rural areas in the Central-West goes beyond simply closing doors; it is an attack that undermines the right of rural peoples to access education. These peoples depend on these institutions for educational purposes, but also as centers of political and social integration. In this context, this study aims to analyze the functioning of schools in rural areas in the Central-West region. Thus, this research sheds light on the challenges and complexities faced by Education in and of the rural areas in the Central-West region, taking into account the social and economic implications of school closure and opening processes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores não serão remunerados pela publicação de artigos científicos e ensaios teóricos na Revista Geografia em Questão, portanto, devem abrir mão de seus direitos autorais em favor desta revista. Os conteúdos publicados, contudo, são de inteira e exclusiva responsabilidade de seus autores, ainda que seja reservado aos editores o direito de realizar correções linguísticas nos textos e adequações às normas da publicação.
Os autores devem entregar assinado um documento de CESSÃO DE DIREITOS AUTORAIS E AUTORIZAÇÃO PARA PUBLICAÇÃO junto com o artigo/ensaio aceito para publicação. O documento será enviado aos autores assim que o trabalho for aceito.
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.