Practical classes in botanics teaching for the initial training of natural science teachers

Authors

  • Izamara Coelho Cavalcante Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf
  • Anna Flora de Novaes Pereira Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf
  • Carina Siqueira de Morais Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf https://orcid.org/0000-0001-5790-2580

DOI:

https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27657
Supporting Agencies
Universidade Federal do Vale do São Francisco

Keywords:

Science teaching; Teaching botany; Practical classes; Initial formation

Abstract

This work aimed to structure practical classes for the Teaching of Botany, aiming to collaborate with the scientific deepening of science graduates about the content "plant diversity". The research is classified as qualitative and descriptive, in which two practical classes were structured and analyzed for undergraduates in Natural Sciences at the Federal University of Vale do São Francisco -Univasf, Serra da Capivara campus. The first practical class was about Bryophytes and the second about Pteridophytes, these classes had the purpose of detailing the morphological structures, the life cycle and the ecological importance of each group studied. Data analysis took place through the perception of these subjects from questionnaires, considering the following categories: Resources and Application; Objective; Expectations and Extrapolation. Therefore, the perceptions of these undergraduates helped us to understand how practical classes can encourage a more dynamic and interesting teaching of Botany.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izamara Coelho Cavalcante, Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf

Licenciada em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Vale do São Francisco - CCINAT/Univasf.

Anna Flora de Novaes Pereira, Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf

Possui graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pernambuco (2004), Mestrado (2007) e Doutorado (2012) em Biologia Vegetal pelo Programa de Pós-Graduação em Biologia Vegetal da Universidade Federal de Pernambuco. Atualmente é Professora de Biologia do Colegiado de Ciências da Natureza da Universidade Federal do Vale do São Francisco-UNIVASF (Campus Serra da Capivara, São Raimundo Nonato-PI)

Carina Siqueira de Morais, Universidade Federal do Vale do São Francisco - Univasf

Licenciada em Química pela UAST/UFRPE, Mestra e Doutora em Ensino das Ciências pelo PPGEC/UFRPE, Professora do magistério superior do curso de Licenciatura em Ciências da Natureza, campus Serra da Capivara - CCINAT/Univasf. Lider do Grupo de Pesquisa em Ensino e Aprendizagem das Ciências - GPEAC - Univasf/CNPq.

References

BONADIO, L. C. Formação de professores para o ensino de botânica: algumas contribuições da pesquisa em educação em ciências. 2021. (40f.) Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Ciências Biológicas) – Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (Unesp). Bauru, 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192 > Acesso em 02 fev.2022.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação), Brasília, 2019. Disponível em <https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Resolucao-CNE-CEB-002-2019-12-20.pdf.> Acesso em 02 fev.2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 30 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FONSECA, L. R.; RAMOS, P. Ensino de botânica na licenciatura em ciências biológicas de uma universidade pública do rio de janeiro: contribuições dos professores do ensino superior. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 20, n. e11387, p. 1-23, 2018.

GOMES, J. V. A. A. Formação docente e ensino de botânica: reflexões além de uma análise documental. 2021. (39f.) Trabalho de Conclusão de Curso. (Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto Federal Goiano, Ceres, 2021.

GOULART, A. T. A impotência da pesquisa e da extensão na formação do estudante universitário e no desenvolvimento de sua visão crítica. Horizonte – Revista de Estudos de Teologia e Ciências da Religião. Minas Gerais, v. 2, n. 4, p. 60-73, 2004.

SANTOS, C. R.; MOREIRA, L. S.; LAURIANO, M. P.; SILVA, L. B.; CORTE, V. B. O Ensino de botânica na formação de professores de biologia: por que é urgente reformular teoria e prática?, ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 1-22, 2021.

MELO, E. A.; ABREU, F. F.; ANDRADE, A. B.; ARAÚJO, M. I. O. A aprendizagem de botânica no ensino Fundamental: Dificuldades e Desafios. Sciencia Plena, Sergipe, v. 8, n. 10, p. 1-8, 2012.

MORAIS, C. S; SIMÕES NETO, J. E; FERREIRA, H. S. Oficina pedagógica de aprendizagem: Uma proposta de ferramenta didática para museus de Ciências. REnCiMa, Cruzeiro do Sul, v. 10, n. 3, p. 204-222, 2019.

NASCIMENTO, B. M.; DONATO, A. M.; SIQUEIRA, A. E.; BARROSO, C. B.; SOUZA, A. C. T.; LACERDA, S. M.; BORIM, D. C. D. E. Propostas pedagógicas para o ensino de botânica nas aulas de ciências: diminuindo entraves. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vigo, v. 16, n. 2, p. 298-315, 2017.

NICOLA, J. M.; PANIZ, C. M. A importância da utilização de diferentes recursos didáticos no ensino de biologia. Infor, Inov. Form, Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 355-381, 2016.

NUNES, J. A.; SILVA, M. A. B.; MANTESCO, D. V.; NASCIMENTO, N. M. C.; SILVA REIS, J. S. Ensino em botânica como ferramenta para iniciação a docência. SAPIENS - Revista de divulgação cientifica – UEMG, Carangola, v. 1, n. 2, p. 1-16, out. 2019.

PILETTI, C. (Org.). Didática especial. 6.ed. São Paulo: Ática S. A, 1988.

RESES, G. L. N. Didática e Avaliação no Ensino de Ciências Biológicas. 6 ed. Indaial: UNIASSELVI, 2010.

RONQUI, L.; SOUZA, M. R.; FREITAS, F. J. C. A importância das atividades práticas na área de biologia. Revista científica da Faculdade de Ciências Biomédicas de Cacoal – FACIMED. Cacoal, v. 1, p. 1-9, 2009. Disponível em: < https://www.facimed.edu.br/site/revista/pdfs/8ffe7dd07b3dd05b4628519d0e554f12.pdf.>. Acesso em: 02 de jan.2022.

SANTOS, C. R.; SILVA, L. B.; MOREIRA, L. S.; LAURIANO, M. P.; CORTE, V. B. O Ensino de botânica na formação de professores de biologia: por que é urgente reformular teoria e prática?. ACTIO, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 1-22, 2021.

SALATINO, A.; BUCKERIDGE, M. "Mas de que te serve saber botânica?". Estud. av., São Paulo, v. 30, n. 87, p. 177-196, 2016.

SILVA, M. M.; BARROS, I. O. Briófitas e Pteridófitas: A perspectiva do aluno do sétimo ano do Ensino Fundamental de Jaguaribe-CE. Conex. Ci. E, Tecnol, Fortaleza, v. 11, n. 6, p. 36-44, 2017.

SOUZA, A. C. A Experimentação no Ensino de Ciências: importância das aulas práticas no processo ensino aprendizagem. 2013. (33f.). Monografia de especialização (Especialista na Pós-Graduação em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. Disponível em: < http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4718/1/MD_EDUMTE_II_2012_20.pdf>. Acesso em: 03 de fev. 2022

SOGA, D.; PAIVA, R. D.; UENO-GUIMARÃES, M. H.; MURAMATSU, M. Um microscópio caseiro simplificado. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 39, n. 4, p. 1-7, 2017.

TOWATA, N.; URSI, S.; SANTOS, D. Y. A. C. Análise da percepção dos licenciandos sobre o “ensino de botânica da educação básica”. Revista da SBenBio, São Paulo, v. 3, p.1603-12, 2010.

URSI, S.; BARBOSA, P. P.; SANO, P. T.; BERCHEZ, F. A. S. Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos Avançados. São Paulo, v. 32, n. 94, p. 8-11, 2018.

VIDAL, A. C. N; MARTINEZ, M. L. S.; IVANE ALMEIDA DUVOISIN, I. A. Recursos didáticos no ensino de ciências: possibilidades e desafios. 2017. (67f.). Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências EaD) – Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2017.

Published

03-05-2022

How to Cite

CAVALCANTE, I. C.; PEREIRA, A. F. de N.; MORAIS, C. S. de. Practical classes in botanics teaching for the initial training of natural science teachers. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 25–53, 2022. DOI: 10.33238/ReBECEM.2022.v.6.n.1.27657. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27657. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Pesquisa