VALIDAÇÃO DO PODCAST COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO E FORMATIVO: INVESTIGAÇÃO CIENTÍFICA NO CONTEXTO EDUCACIONAL

Authors

  • Artur de Medeiros Queiroz Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Everton Bedin Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Arilson Silva da Silva Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Caroline de Souza Almeida Universidade Federal do Paraná (UFPR)
  • Aline Lubyi Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33613

Keywords:

TDIC; Ensino de Ciências; Formação Docente; podcast.

Abstract

This article aims to present the validation of podcasts that explore teachers' experiences with using technological resources in their pedagogical practices and intend to extend the usability of these resources to other teachers. These podcasts will be employed in a virtual continuing education course designed for Science teachers. The data, in this basic research with a qualitative-quantitative approach, exploratory objective, and investigative procedure, were collected through a Google Forms questionnaire that included links to the podcasts. The questionnaire was shared in WhatsApp groups and social networks focused on educational issues. The results indicate that most teachers perceive podcasts as an effective tool for technological teacher training, highlighting the practical utility of the technological resources discussed. The receptiveness to the thematic diversity and flexibility offered by the podcasts was also evident, suggesting that these resources meet the various needs and interests of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. Podcast uma Ferramenta Tecnológica para auxílio ao Ensino de Deficientes Visuais. In VIII LUSOCOM: Comunicação, Espaço Global e Lusofonia. Li BOTTENTUIT JUNIOR, J. B.; COUTINHO, C. P. Podcast: uma ferramenta tecnológica para auxílio ao ensino de deficientes visuais. In: LUSOCOM: Comunicação, Espaço Global e Lusofonia, 8., 2009, Lisboa. Anais... Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2009. p. 2114-2126.sboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2009. p.2114-2126.

CATHARINA, F. S. Um estudo sobre os Podcasts na Educação Infantil. Trabalho de conclusão de curso (Especialização em Mídias na Educação), Universidade Federal do Rio Grande do Sul – UFRGS, 2015.

GONÇALVES, W. T. O podcast como recurso pedagógico para professores de Ensino Religioso. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação Criatividade e Inovação em Metodologias de Ensino Superior. Universidade Federal do Pará, Belém, 2020.

HAHN, C. S. R.; BARWALDT, R.; BORN, M. B. Relato de experiência: utilização da webquest como apoio didático-pedagógico na formação docente. In: ROSA, A. B. S. et al. Formação de professores em tecnologias educacionais: construindo práticas pedagógicas. Rio Grande: Ed. FURG, 2019.

INGRASSIA, E. R.; GAUTÉRIO, V. L. B. Tecnologias na sala de aula? Um estudo sobre as redes sociais na prática pedagógica. In: ROSA, A. B. S. da et al. Formação de professores em tecnologias educacionais: construindo práticas pedagógicas. Rio Grande: Ed. FURG, 2019.

LESINA, L. P.; BLANCO, S. F. M. M.; SILVA, S. C. Cibercultura e interatividade na formação docente: Contribuições para práticas inclusivas no âmbito da educação. In: PANDINI, C. M. C; PEREIRA, C. D.; BLANCO, S. F. M. M. A educação em uma era disruptiva: educação inclusiva e diversidade, formação de professores, práticas de design e modelos híbridos

organizadoras. - Florianópolis: Editora Udesc, 2023. 464 p

MACHADO, N. C. T. O uso das TIC em educação musical no 2º ciclo do Ensino Básico nos distritos de Vila Real e Bragança. Tese (Doutoramento em Ciências da Educação). Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Vila Real, 2015.

MASSETTO, M. T. Mediação Pedagógica e o uso de Tecnologias. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (Org.). Integração das Tecnologias na Educação. São Paulo: Loyola, 2011. p. 135-147.

MONTE, D. C. Uso de Tecnologias Digitais no Ensino Superior: Estratégias e Impactos Educativos. São Paulo: Atlas, 2020.

MONTE, L. G. Escala Likert difusa: um estudo sobre diferentes abordagens. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação) – Universidade Federal do Ceará, Curso de Matemática Industrial, Fortaleza, 2020.

OLIVEIRA, R. C. Escalas de Atitude e Comportamento na Pesquisa Educacional. Porto Alegre: Artmed, 2001.

OLIVEIRA, T. M. V. D. Escalas de mensuração de atitudes: Thurstone, Osgood, Stapel, Likert, Gutman, Alpert. *, Brasil, v. 2, n. 2, 2001. ISSN 11517-7912.

PEREIRA, P. A. Gêneros digitais no Ensino Médio: a utilização do podcast para o aprimoramento de habilidades comunicativas em língua inglesa, 2021. 21 f. Monografia (Graduação). Universidade Federal da Paraíba. Mamanguape.

PONTE, J. P. da. Tecnologias de informação e comunicação na formação de professores: que desafios? Revista Iberoamericana De Educación, Madrid, v. 24, setembro, 2000. p. 63-90.

QUEIROZ, A. de M. Podcasts acessíveis sobre os aspectos educacionais e sociais da síndrome de berardinelli e síndrome de down. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.

SEVERINO, A. J.. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SILVA, D. D. S. S. D. da. O papel do podcast papo de educador na formação de professores-ouvintes. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) — Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Faculdade de Ciências e Letras, 2020.

SILVA, A.; DUQUE, L. V.; SILVA, S. P. O uso de podcasts no desenvolvimento da oralidade em língua inglesa. Pesquisas em Discurso Pedagógico (Online), v. 1, p. 1-23, 2012.

SOARES, A. B.; MIRANDA, P. V.; BARIN, C. S. Potencial Pedagógico Do Podcast No Ensino Superior. Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, p. 1-10, 2018.

ZANATO, A.; STRIEDER; CAMPOS. Estudo qualitativo para discutir como tecnologias de informação e comunicação se relacionam com formação docente. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 3, p. 489–501, 2021. DOI: 10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28511. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/28511. Acesso em: 12 jun. 2024.

Published

31-03-2025

How to Cite

QUEIROZ, A. de M.; BEDIN, E.; SILVA DA SILVA, A.; DE SOUZA ALMEIDA, C.; LUBYI, A. VALIDAÇÃO DO PODCAST COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO E FORMATIVO: INVESTIGAÇÃO CIENTÍFICA NO CONTEXTO EDUCACIONAL. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33613. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33613. Acesso em: 6 may. 2025.