BIBLIOGRAPHIC REVIEW ADDRESSING THE QUESTION: “CHEMISTRY AND ART: WHAT IS THEIR RELATIONSHIP?”

Authors

  • Gustavo Cristiano Dahmer Unioeste- Toledo/PR
  • Olga Maria Schimidt Ritter Unioeste-Toledo/PR

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33782

Keywords:

Interdisciplinarity, Pigments and Dyes, Chemistry Teaching

Abstract

We realize, through paintings that represents scientists, experiments, or artistic materials - paints, solvents, and preservatives - that art influences and is influenced by science. Thinking about the Chemistry and Art relationship, we conducted a bibliographic review in Chemistry journals, identifying and characterizing publications that address such a relationship. We have selected five chemistry journals and located art -related publications to be more carefully analyzed. Among more than 10,000 publications, 154 addressed arts, with this theme becoming more prevalent after 2005, when the degradation of dyes became relevant, the most found topic in the selected articles. We also identified papers with topics such as: obtaining extracts, pigments and dyes, acid-base indicators, analytical methods in art, analysis of artworks and literature. The use of chemistry to produce art was the focus of few articles, although it could have been better exploited, addressing activities that produce art while relates to chemical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CEREGATTI, T.; NACK, F. C.; ARAUJO, L. de; OLIVEIRA, B. R. M. “As cores da Química": Uma Proposta para Contextualizar e Introduzir Conhecimentos Químicos no Ensino Fundamental. Revista Debates em Ensino de Química, v. 3, n. 2 ESP, p. 115–128, 2017.

CHINELLI, M. V.; OLIVEIRA, A. P. C. de; TEIXEIRA, V. M. Química e Arte: “experimentar o experimental” em uma racionalidade aberta para a aprendizagem da ciência. Educación Química, v. 32, n. 4, p. 23-33, 2021.

CLEOPHAS, M. das G. ‘Cordelizando’ a história da química como estratégia lúdico-didática: entre rimas de potencialidades formativas e enfoques humanísticos. Educação Química en Punto de Vista, v. 7, n. 1, p. 118-133, 2023.

DIAS, M. V.; GUIMARÃES, P. I. C.; MERÇON, F. Corantes Naturais: extração e emprego como indicadores de pH. Química Nova na Escola, n. 17, p. 27-31, 2003.

EICHLER, T. Z. N.; EICHLER, M. L. A química sob(re) o corpo em Dalí e em Rabarama. Educação Química en Punto de Vista, v. 2, n. 1, 2018.

EICHLER, T. Z. N.; EICHLER, M. L.; DEL PINO, J. C. Serendipidade e Arte na Educação em Química: Apresentando a WikiArt, uma Enciclopédia de Artes Visuais. Revista Debates em Ensino de Química, v. 9, n. 4, p. 92-106, 2023.

FARIA, D. L. A. de; PUGLIERI, T. S. Diferenciando reproduções e pinturas verdadeiras: um interessante estudo de caso. Química Nova, v. 39, n. 5, p. 542-547, 2016.

FERNANDES, L. S.; SILVA, A. R. A. Tintura de Iodo como Potencial Reagente para a Experimentação no Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 43, n. 4, p. 406-410, 2021.

FILHO, B. B. F.; LAGE, M. C. S. M.; NASCIMENTO, A. L. M. L. do; VIEIRA, I. M. R. de S.; ALMEIDA, D. D. M. de; BARROS, W. O. de. A química analítica aplicada aos estudos de pigmentos rupestres: uma revisão. Química Nova, v. 45, n. 10, p. 1265-1277, 2022.

FRACETO, L. F.; LIMA, S. L. T. de. Aplicação da Cromatografia em Papel na Separação de Corantes em Pastilhas de Chocolate. Química Nova na Escola, n. 18, p. 46-48, 2003.

GALVÁN-MADRID, J. L. La Química y el arte: ¿Cómo mantener el vínculo? Educación Química, v. 22, n. 3, p. 207-211, 2011.

GUIMARÃES, R. S.; FREIRE, L. I. F. A presença da Química em peças de teatro científico no evento Ciência em Cena. Educação Química en Punto de Vista, v. 7, p. 1-14, 2023.

LIMA, N. P. M.; FERREIRA, G. W.; LUPINETTI, J. M.; RAMOS, E. S. Poemas no Ensino de Química: Traçando Rumos para um Ensino Associativo entre Ciência e Arte. Química Nova na Escola, v. 44, n. 4, p. 418-427, 2022.

MORI, R. C. A Psicologia da Arte de Vigotski e Algumas Notas Sobre o Químico (e o) Artista. Revista Debate em Ensino de Química, v. 4, n. 2 ESP, p. 21-50, 2018.

MOURA, C. B. de. Química & Arte: Explorando Caminhos Criativos em um Projeto com Estudantes de Ensino Médio. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 2 ESP, p. 118-132, 2018.

MYCZKOWSKI, R. S.; LIMA, I. de; CARVALHO, C. W.; OLIVEIRA, W. de C.; GELLER, A. M. A Experimentação Fotográfica como Vértice do Estudo de Química, Física e Arte. Revista Debates em Ensino de Química, v. 8, n. 3, p. 82-96, 2023.

NEUMANN, M. G.; GESSNER, F.; CIONE, A. P. P.; SARTORI, R. A.; CAVALHEIRO, C. C. S. Interações entre corantes e argilas em suspensão aquosa. Química Nova, v. 23, n. 6, p. 818-824, 2000.

OKUMURA, F.; SOARES, M. H. F. B.; CAVALHEIRO, E. T. G. Identificação de Pigmentos Naturais de Espécies Vegetais Utilizando-se Cromatografia em Papel. Química Nova, v. 25, n. 4, p. 680-683, 2002.

OLIVEIRA, H. P. M. de; JUNIOR, A. M.; LEGENDRE, A. de O.; GEHLEN, M. H. Transferência de Energia entre Corantes Catiônicos em Sistemas Homogêneos. Química Nova, v. 26, n. 4, p. 564-569, 2003.

OLIVEIRA, L. F. C. de; BOSCÁN, J. del C. R. P.; SANTOS, P. S.; TEMPERINI, M. L. A. Identificação por Microscopia Raman de Pigmentos da Pintura a Óleo " Retrato de Murilo Mendes" de Cândido Portinari. Química Nova, v. 21, n. 2, p. 172-175, 1998.

OLIVEIRA, R. A. G. de; ZANONI, T. B.; BESSEGATO, G. G.; OLIVEIRA, D. P.; UMBUZEIRO, G. A.; ZANONI, M. V. B. A Química e Toxicidade dos Corantes de Cabelo. Química Nova, v. 37, n. 6, p. 1037-1046, 2014.

PEREIRA, A. de S.; VITURINO, J. P.; ASSIS, A. O uso de indicadores naturais para abordar a experimentação investigativa problematizadora em aulas de Química. Educação Química en Punto de Vista, v. 1, n. 2, p. 135-148, 2017.

PIMENTA, A. R.; FELIX, V. S.; SILVA, D. M.; PEREIRA, M. O.; OLIVEIRA, A. L.; FERREIRA, D. S.; CARVALHO, C. S.; SILVA, F. L.; GONÇALVES, E. A. S.; DUTRA, R. S.; PEREIRA, L. O.; PEREIRA, R. V.; FREITAS, R. P. Exemplificando o uso do macro mapeamento elementar por XRF (MA-XRF) na investigação forense de obras de arte. Química Nova, v. 45, n. 3, p. 297-303, 2022.

PINHEIRO, B. C. S. O Período das Artes Práticas: A Química Ancestral Africana. Revista Debates em Ensino de Química, [S. l.], v. 6, n. 1, p. 4–15, 2021.

PORTO, P. A. Augusto dos Anjos: Ciência e Poesia. Química Nova na Escola, n. 11, p. 30-34, 2000.

RAMÍREZ-GARCÍA, H. La imagen descubierta por la química. Educación Química, v. 17, n. 3, p. 357-363, 2006.

REIS, J. C.; GUERRA, A.; BRAGA, M. Ciência e arte: relações improváveis? História, Ciências, Saúde – Manguinhos, v. 13 (suplemento), p. 71-87, 2006 apud MOURA, 2018.

REIS, M. T.; BRAIBANTE, M. E. F. O Ensino de Química e Arte por Meio da Temática “Tintas”: Uma Abordagem Interdisciplinar. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 2 ESP, p. 133-153, 2018.

RIBEIRO, N. M.; NUNES, C. R. Análise de Pigmentos de Pimentões por Cromatografia em Papel. Química Nova na Escola, n. 29, p. 34-37, 2008.

SÁ, M. B. Z.; VICENTIN, E. M.; CARVALHO, E. de. A História e a Arte Cênica como Recursos Pedagógicos para o Ensino de Química – Uma Questão Interdisciplinar. Química Nova na Escola, v. 32, n. 1, p. 9-13, 2010.

SANTOS, K. M. S.; LIMA, L. M. A.; SANTOS, T. S.; PITANGA, A. F. Avaliando Métricas em Química Verde de Experimentos Adaptados para a Degradação do Corante Amarelo de Tartrazina para Aulas no Ensino Médio. Química Nova na Escola, v. 43, n. 4, p. 411-417, 2021.

SANTOS, P. N. dos. Arte, Ciência e Gênero: Marie-Anne, Lavoisier e a Análise do Retrato de um Casal Científico. Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 2 ESP, p. 154-173, 2018.

SILVA, A. C. da; ÁVILA, H. M. C. de; OLIVEIRA, D. Q. de; GONÇALVES, F. P. O conto literário no ensino e na formação de professores de Química. Química Nova na Escola, v. 45, n. 4, p. 275-282, 2023.

SILVA, A. M. da S.; FÁTIMA, A. de; JÚNIOR, S. S. M.; BRAATHEN, P. C. Plásticos: molde você mesmo. Química Nova na Escola, n. 13, p. 47-48, 2001.

SILVA, C. S. da. Poesia de António Gedeão e a Formação de Professores de Química. Química Nova na Escola, v. 33, n. 2, p. 77-84, 2011.

SILVA, L. B. da; ALLES, I. M.; MOREL, A. F.; DALCOL, I. I. Produtos Naturais no Ensino de Química: Experimentação para o Isolamento dos Pigmentos do Extrato de Páprica. Química Nova na Escola, n. 23, 2006.

SOUSA, A. S. de; OLIVEIRA, G. S. de; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021.

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, v. 31, n. 61, p. 21-44, 2017.

VANUCHI, V. C. F.; BRAIBANTE, M. E. F. O Uso de Corantes Naturais por Algumas Comunidades Indígenas Brasileiras: Uma Possibilidade para o Ensino de Química Articulado com a Lei 11. 645/2008. Revista Debates em Ensino de Química, v. 7, n. 2, p. 54–74, 2021.

WALLAU, W. M. Química na Poesia e Poesia na Química. Química Nova, v. 37, n. 10, p. 1721-1731, 2014.

ZAN, A. S. H. de S.; FAUSTINO, E.; BAPTISTA, J. A. A.; ZAN, R. A. Obtenção e Uso de Indicadores Naturais em uma Escola de Ji-Paraná - Rondônia, Amazônia Ocidental – Brasil. Revista Debates em Ensino de Química, v. 3, n. 2, p. 188-200, 2017.

Published

31-03-2025

How to Cite

DAHMER, G. C.; MARIA SCHIMIDT RITTER, O. BIBLIOGRAPHIC REVIEW ADDRESSING THE QUESTION: “CHEMISTRY AND ART: WHAT IS THEIR RELATIONSHIP?”. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33782. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33782. Acesso em: 6 may. 2025.