A CONSTRUÇÃO DE UMA PIPA COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO DE MATEMÁTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34680

Keywords:

Ensino de matemática, Brincadeiras de infâncias, Soltar pipa, Material didático, Cotidiano

Abstract

This article presents the process of elaboration and application of the didactic material “Pipa: voando com a geometria,” developed in the extension project “Sem mais nem menos nas escolas” at the Universidade Federal de Alagoas (Ufal). The material was applied to 83 students from the 7th grade of primary school at a public school in Maceió-AL and uses the construction of kites to explore mathematical concepts such as angles, polygons, symmetry, and units of measurement in a playful and interactive manner. The results showed that, although the activity promoted engagement and a retrieval of childhood memories, the enhancement of prior knowledge about geometry was not fully achieved. Difficulties in identifying and classifying geometric figures persisted, indicating the need for further exploration. However, the material demonstrated potential in presenting Mathematics in a light and contextualized way. It is hoped that this work will encourage more dynamic pedagogical practices aligned with students' everyday lives and desires.

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Author Biographies

Nickson Deyvis da Silva Correia, Universidade Federal de Alagoas

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática e Licenciado em Matemática pela UFAL pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), campus A. C. Simões. Professor de instituições da Rede Particular de Ensino. Membro do Grupo de Pesquisa 'História da Matemática e Educação Matemática' da UFAL. Integrante do grupo de extensão 'Sem mais nem menos' do Instituto de Matemática da UFAL. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em História da Matemática e História da Educação Matemática, Educação Matemática, Ensino de Matemática e Etnomatemática.

Andressa da Silva Santos, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

Graduada em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal), campus A. C. Simões. Integrante do grupo de extensão "Sem mais nem menos" do Instituto de Matemática da Ufal.

Weverson Clayton da Gama Franco, Universidade Federal de Alagoas (Ufal)

Graduado em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (Ufal), campus A. C. Simões. Professor da Secretaria de Estado da Educação de Alagoas (Seduc-AL). Integrante do grupo de extensão "Sem mais nem menos" do Instituto de Matemática da Ufal.

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Published

13-06-2025

How to Cite

CORREIA, N. D. da S.; SANTOS, A. da S.; FRANCO, W. C. da G. A CONSTRUÇÃO DE UMA PIPA COMO RECURSO DIDÁTICO NO ENSINO DE MATEMÁTICA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34680. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/34680. Acesso em: 1 jul. 2025.