FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NO ÂMBITO DO PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: PERCEPÇÕES DE PRECEPTORES E RESIDENTES

Authors

  • ANDREIA UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL
  • Vilmar Malacarne Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.35875

Abstract

The Pedagogical Residency Program, launched in 2018, targeted students in the second half of undergraduate programs. Despite its short implementation time, the program generated a framework for analysis and discussion on the initial teacher training process and the relationship between higher education and basic education. This paper presents a study conducted within a stricto sensu graduate program in science education. The objective was to analyze the perceptions of preceptors and residents of a science subproject developed at a public institution in southern Brazil. The results presented insights into science teacher training from the perspective of residents and preceptors, and highlighted the need for greater organizational structure in the work developed, a certain lack of understanding by schools of their role as co-educators, and the need to break with certain persistent paradigms

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Author Biographies

ANDREIA, UNIVERSIDADE FEDERAL DA FRONTEIRA SUL

Graduação em Pedagogia, especialista em educação em Ciência e matemática, mestre em Educação em ciência e em matemática. Doutoranda em Educação em Ciências e \msatemática. Atua como Pedagoga na Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Realeza, lotação Coordenção acadêmica, Nucleo de apoio Pedagógico.

Vilmar Malacarne, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutor, Universidade de São Paulo (USP). Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel, Paraná, Brasil. vilmar.malacarne@unioeste.br.

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Published

16-10-2025

How to Cite

ANDREIA; MALACARNE, V. FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS NO ÂMBITO DO PROGRAMA RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA: PERCEPÇÕES DE PRECEPTORES E RESIDENTES. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.35875. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/35875. Acesso em: 4 dec. 2025.