School teaching settings:

accessions, negotiations and (re)configurations at Escola Tiradentes (Curitiba 1972-1984)

Authors

  • Jorge Luiz Zaluski UFS-DHI

DOI:

https://doi.org/10.36449/rth.v28i1.31871

Keywords:

Political Culture; Education; Dictatorship; Legislation.

Abstract

Abstract: This text aims to investigate the reverberations of Law nº. 5.692/1971 in education in Paraná during the years 1972-1984. For this, in view of a game of scale, the adhesions, negotiations and reconfigurations of the teaching proposal developed at Escola Tiradentes will be investigated. This institution served as a model for designing school education to be developed throughout the state. I start from the assumption that through the institution's document analysis it is possible to understand the political culture introjected in the educational scope and how it contributed to the formation of the adolescent being at the time.

Keywords: Political Culture; Education; Dictatorship; Legislation.

Author Biography

Jorge Luiz Zaluski, UFS-DHI

Professor Adjunto do departamento de História (DHI) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal de Sergipe (UFS)

References

BENTO, Cida. Pacto da Branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BERSTEIN, Serge. A cultura política. In: RIOUX, Jean Pierre; SIRINELLI, Jean-François (Org.). Para uma história cultural. Lisboa: Estampa, 1988, p. 349-363.

BERSTEIN, Serge. Culturas políticas e historiografia. In: AZEVEDO, Cecília et al. (Org.). Cultura política, memória e historiografia. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2009. p. 29-46.

CORDEIRO, Janaina Martins. A ditadura em tempos de milagre: comemorações, orgulho e consentimento. Rio de Janeiro: FGV, 2015.

CUNHA, Luiz Antônio. O legado da ditadura para a educação brasileira. Educação & Sociedade, v. 35, 2014. p. 357-377.

GONÇALVES, Nadia Gaiafatto. BORNATTO, Suzete de Paula. Educação e sociedade na ditadura civil-militar: adesão, acomodações e resistência. Curitiba, PR: CRV, 2019.

GONÇALVES, Nadia Gaiafatto. RANZI, Serlei M. F. (orgs). Educação na ditadura civil

GONTIJO, Rebeca. Cultura histórica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Maria Dias de (Coord.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV, 2019, p. 66-71.

LIBÂNEO, José Carlos.; FREITAS, Raquel. A. Marra da Madeira. (Org.). Políticas educacionais neoliberais e escola pública: uma qualidade restrita e restritiva de educação. 1. ed. Goiânia (GO): Espaço Acadêmico, 2018.

LIMA JUNIOR, Carlos.; SCHWARCZ, Lilia M.; STUMPF, Lúcia K. Introdução ou quando uma nação se imagina a partir de um quadro. In: LIMA JUNIOR, Carlos.;

SCHWARCZ, Lilia M.; STUMPF, Lúcia K. O sequestro da independência: uma história da construção do mito do Sete de Setembro. São Paulo: Companhia das Letras, 2022, p. 10-33.

MARTINS, Estevão de Rezende. Consciência histórica. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; OLIVEIRA, Maria Dias de (Org.). Dicionário de Ensino de História. Rio de Janeiro: FGV, 2019, p. 55-58.

militar: políticas, ideários e práticas (Paraná, 1964-1985). Curitiba: Ed. UFPR, 2012.

PAULA, Elenice de. A colonização do saber: reflexões sobre a educação no Brasil colonial. Revista Educação em Páginas, Vitória da Conquista, v. 2, p. e12663, 2023. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/redupa/article/view/12663.

REMÒND, René. Por uma História Política. 2ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2003.

REVEL, Jacques. Microanálise e construção do social. In: REVEL, Jacques (Org.). Jogos de escala: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1998.

ROUSSO, Henry. A última catástrofe: a história, o presente, o contemporâneo. Rio de Janeiro: Ed. da FGV, 2016.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Entre o encardido, o branco e o branquíssimo: branquitude, hierarquia e poder na cidade de São Paulo. Editora Veneta, 2020.

Published

10-07-2024

How to Cite

LUIZ ZALUSKI, J. School teaching settings:: accessions, negotiations and (re)configurations at Escola Tiradentes (Curitiba 1972-1984). Tempos Históricos, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 95–129, 2024. DOI: 10.36449/rth.v28i1.31871. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/temposhistoricos/article/view/31871. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos