Uma análise de conteúdos do bloco tratamento da informação em um livro didático do 7º ano do ensino fundamental
Resumo
Palavras-chave: Livro Didático; Ensino; Educação Estatística; Tratamento da Informação.
An analysis of contents of the block information treatment in a teaching book of the 7th year of fundamental education
Abstract: The contents of statistics and probability have great relevance in basic education allowing the student resources for a reading of their society and conscious exercise of their citizenship. As the textbook has a prominent role in the teacher's performance, we analyze how a 7th grade textbook addresses the contents of statistics and probability. We had as methodological contribution the qualitative research. Our goal was to analyze the textbook, particularizing the global, regional and local analysis. Of which we identified weaknesses regarding definitions, content and skills. We hope to contribute to bring reflections on how the "Treatment of Information" has been presented in textbooks highlighting its potentialities and weaknesses.
Keywords: Textbook; Teaching; Statistical Education; Information Processing.
Palavras-chave
Texto completo:
PDFReferências
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático 2017. Guia de livros didáticos ensino fundamental anos finais. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Fundamental, Matemática, 2017a.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2017b.
CAZORLA, I; SANTANA, E. Do Tratamento da Informação ao Letramento Estatístico. 1. ed. Itabuna: Via Litterarum, 2010.
CAZORLA, I. M.; KATAOKA, V. Y.; SILVA, C. B. Trajetória e Perspectivas da Educação Estatística no Brasil: uma olhar a partir do GT12. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. (org.). 1. ed. Estudos e Reflexões em Educação Estatística. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 19 – 44.
CHARMAZ, K. A construção da teoria fundamentada. Tradução de Joice Elias Costa. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FIORENTINI, D. LORENZATO, S. Investigação em educação matemática. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
GARFIELD, J.; GAL, I. Teaching and assessing statistical reasoning. In: STIFF, L. (ed.).
Developing mathematical reasoning in grades K-12. Reston: National Council
Teachers of Mathematics, 1999.
HENRIQUES, A.; NAGAMINE, A.; NAGAMINE, C. M. L. Reflexões Sobre Análise Institucional: o caso do ensino e aprendizagem de integrais múltiplas. Bolema, Rio Claro, v. 26, p. 44-69, 2012.
JACOBINI, O. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; CAMPOS, C.R. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
LOPES, C. E. Os desafios para educação estatística no currículo de matemática. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. de Q. e S; ALMOULOUD, S. A. (org.) Estudos e reflexões em educação estatística. 1. ed. Campinas: Mercado de letras, 2010.
NAGAMINE, C. M. L. et al. Análise praxeológica dos Passeios Aleatórios da Mônica. Bolema, Rio Claro, v. 24, p. 451-472, 2011.
SOUZA, J.; PATARO, P. M. Vontade de saber Matemática, 7º ano. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015.
VIALI, L.; OLIVEIRA, P. I. F. de. Uma análise de conteúdos de Probabilidades em livros didáticos do Ensino Médio. In: LOPES, C. E. L.; COUTINHO, C. de Q. S.; ALMOULOUD, S. (org). Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
DOI: https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2019.v.3.n.2.22439
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Licenciamento de Conteúdo / Content License
A ReBECEM adota a política de licenciamento de seu conteúdo pela política do Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.
