A influência do pensamento humanista de Karl Marx na pedagogia do oprimido de Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v11i1.30726Abstract
This work aims to show the influence of Karl Marx's philosophical humanism in the construction of a critical pedagogy in Paulo Freire, presented in his masterpiece Pedagogy of the Oppressed. To do so, Marx's philosophical humanism will be analyzed in order to understand how his thesis on historical materialism and the action of individuals on reality transforms it into an oppressive reality. Thus, based on Marxian thought, Freire understands that the action of human beings in capitalist society classifies them as oppressors (owners, for Marx) and oppressed (workers, in the Marxian sense). But it is also through praxis that individuals are able to overcome the oppressor-oppressed dichotomy, which labels them according to social functions. Based on these philosophical conceptions, Paulo Freire's pedagogical project will be explained by showing that he aims at the liberation of the oppressed through education. Liberation happens when you have a critical education, which allows educator and student to dialogue and build perspectives of changes in reality that oppress and alienate them. Thus, it is at this point that individuals have the power to rescue their humanity, which was stolen and reified by capitalist society, thus making them authentic beings.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alamedas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.