Natural language generative models as perception prostheses
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v12i4.33106Keywords:
Phenomenology, History of cinema, Natural language generative models, Artificial intelligenceAbstract
The filmic experience has spread to a large part of the world's population, producing mutations in sensing. In this article, we argue about the cognizable causality between the abstraction of signs – phenomenologically reduced and projected on analog-digital screens – with the organicity and intelligibility of the scopic interaction of gaze. The set of psychic inductions resulting from these experiences of "sensitivity mutation" appear to be mediated by a stimulating nature, whose power of subjective control is massive and determinant. We will present a brief genealogy of the use of screens as perception prostheses, beginning with the invention of cinema and its contribution to revolutionary and counterrevolutionary ideologies, equally in the strategic integration of the American empire and in the German population's affiliation with Nazism. With the change of support between analog-digital, this scenario becomes highly complex in so-called postmodernity. This scenario of cognitive expropriation has recently returned in neofascist attacks on democracies, precisely through investment and adherence to audiovisual productions (fake news and denialisms) directed at the ideological and ontological management of populations. Finally, we will analyze the current natural language generative models used by artificial intelligence-deep learning (LLM), highlighting how such tools will delineate humanity's subjective and political qualities in the coming years.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.