A importância das humanidades na formação do cidadão
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v12i3.33204Keywords:
Humanidades, cidadania, democraciaAbstract
The democracy needs the humanities, especially philosophy and its dispositions, because through this human beings develop their abilities to reason, to better judge and choose, then to have a critical judgment, a consistent argumentation; cultivate empathy; compassion, become values that must be compacted for those who seek a meaningful life. Nussbaum (2012) lists three skills for the study of humanity: 1) Socratic education, which brings with it the importance of the “examined life” and which translates into critically reflecting on oneself and one’s own beliefs; 2) being a citizen of the world, that is, recognizing the other as a human being; from someone who is different from us, giving the necessary support to human life; 3) a narrative imagination which is the ability to put oneself in someone else’s shoes; experiencing emotions, desires and desires of others. Given this context, the question that guides this research is raised, namely: how does the study of the humanities interfere with the construction of democracy? The objective that guides this work refers to identifying\analyzing the importance of teaching humanities in the process of developing citizens, whose relevance interferes with democracy. A bibliographic and empirical methodology should be adopted when investigating the proposed topic, with the aim of emphasizing the importance of humanities in high school or university curricula, in order to keep democracy alive; healthy.
KEYWORDS: Humanities; citizenship; democracy.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.