The agribusiness incursion in education: An analysis of the environmental discourse of the Associação Brasileira do Agronegócio (ABAG)
DOI:
https://doi.org/10.48075/amb.v7i1.34819Abstract
The analysis of the insertion of agribusiness in education, considering its intentions and effects, is the central objective of our investigations. In this article, the analytical focus focused on the environmental dimension of the discourse in this sector, which can be inserted into the Environmental Education (EE) component. To this end, we conducted a literature review on the subject, followed by documentary research through the examination of current legislation and the environmental discourses found in the Módulos do Programa Educacional “Agronegócio na Escola” (PEAE) developed by the Associação Brasileira do Agronegócio da região de Ribeirão Preto (ABAG/RP). The study, with a qualitative approach, is based on the historical and dialectical materialist method, as well as drawing on contributions from the theoretical strand of Critical Discourse Analysis (CDA). As a result, it was possible to verify that the agribusiness investment in the country's public schools aims to spread positive images of the sector in terms of sustainability, disassociating and/or denying its relationship with environmental problems.Thus, the insertion of agribusiness into education, including the entrepreneurial approach of EE provision in formal education, through a pragmatic and conservative conservative Educação Ambiental Empresarial do Agronegócio (EAEA), appears to be an ongoing and potentially adverse process, as it weakens both education and Environmental Education of their critical potential.
Keywords: Environmental education. Agribusiness. Sustainability.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.