Argumentação no gênero discursivo memorial: efeitos de sentido mobilizados pela modalização avaliativa em textos de discentes do curso de Secretariado Executivo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v22i4.30447

Keywords:

Palavras chaves: Argumentação. Modalização. Gênero memorial.

Abstract

The present research aimed to describe the effects of meaning mobilized by the evaluative modality in the discursive genre memorial. Specifically, we tried to map and catalog the types of modalities; identify and analyze Specifically, we sought to map this phenomenon, analyze its argumentative functioning and identify the compositional structure, linguistic style and thematic content of the genre. The theoretical part was based on studies of Cervoni (1989), Castilho and Castlho (2002), and the studies of Nasciento e Silva (2012 in addition to other authors who address the memorial genre. The corpus was composed of three memorials collected on the World Wide Web and were produced by students of the Bilingual Executive Secretariat course at the Federal University of Paraíba. In methodological terms, it is a research whose nature is qualitative, in view of the theoretical perspective adopted and also quantitative, since the object of study is cataloged in numerical terms. The results reveal that argumentativeness in this genre is marked in expressions, adjectives and adjectival sentences, used by speakers to express points of view and value judgment in the utterance.

 

References

ADELINO, F.J.S. A modalização avaliativa no gênero entrevista de emprego. In: ALFAL:

Joao Pessoa, 2014.

ADELINO, F.J.S. Na trilha dos modalizadores: perscrutando os jogos argumentativos no gênero entrevista de seleção de emprego. Tese (Doutorado). 332f. Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2016.

ADELINO, F.J.S; NASCIMENTO, E.P.DO. A modalização deôntica no gênero entrevista de emprego: estratégia semântico-argumentativa. In: Revista Diálogo das Letras, Rio Grande do Norte, v. 6, n. 2, jul -dez. 2017, p. 460-480.

ADELINO, F.J.S; NASCIMENTO, E.P.DO. O funcionamento semântico-argumentativo da modalização epistêmica quase-asseverativa. In: Revista do GELNE, Natal, v. 20, número 2, p. 98-110, 2018.

ADELINO, F.J.S; NASCIMENTO, E.P.DO. A modalização epistêmica asseverativa na construção argumentativa de entrevistas de seleção de emprego. In: Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 1, p. 287-302, jan-abr/2019.

ARCOVERDE, M. D. D. L; ARCOVERDE, R. D. D. L. Leitura, interpretação e produção textual. – Campina Grande; Natal: UEPB/UFRN, 2007.

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. 6ª ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

CASTILHO, A. T.; CASTILHO, C. M. M. Advérbios Modalizadores. In: ILARI, R. (org.). Gramática do português falado. Vol II: Níveis de analise linguísticas. 2 ed. Campinas: Editora UNICAMP, 1993.

CERVONI, J. A enunciação. São Paulo: Ática, 1989.

NASCIMENTO, E; SILVA, J. O FENÔMENO DA MODALIZAÇÃO: estratégia semântico argumentativa e pragmática. In: NASCIMENTO, E. (org.). A argumentação na redação comercial e oficial. João Pessoa: Editora universitária da UFPB, 2012.

Published

27-12-2023

How to Cite

SILVA DE OLIVEIRA, J.; DA SILVA ADELINO, F. J.; GONÇALVES DE DEUS, K. R.; PEREIRA DO NASCIMENTO, E. Argumentação no gênero discursivo memorial: efeitos de sentido mobilizados pela modalização avaliativa em textos de discentes do curso de Secretariado Executivo . Revista Expectativa, [S. l.], v. 22, n. 4, p. 75–90, 2023. DOI: 10.48075/revex.v22i4.30447. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/30447. Acesso em: 10 may. 2024.

Issue

Section

Seção - Línguas/Comunicação