MARKETING PESSOAL: FERRAMENTA COMPETITIVA PARA OS PROFISSIONAIS DE SECRETARIADO EXECUTIVO
DOI:
https://doi.org/10.48075/revex.v13i1.9798Keywords:
Ferramenta competitiva. Marketing Pessoal. Secretariado Executivo.Abstract
This paper aims to evidence the strategies used by the professionals of Secretarial Sciences related to the concept of Personal Marketing. This investigation sought to demonstrate whether these actions are really effective in improving the professional development and the personal image of them. It also aimed to show if companies are benefited by such actions. Finally, the study sought to verify that Personal Marketing is not only related to appearance and image.The work is divided in: the literature review about the evolution of the professional profile of the secretarial area and some concepts about Marketing Staff. In the second part, it was investigated what kind of the techniques and methodologies were used in this study. After, it was presented the analysis of results obtained through the application of semi-structured questionnaires. In the end, the endings considerations were associated to literature researched with the consequences of this article. It aimed to link the marketing concept with the secretarial area.Thus, it was concluded that strategies of Personal Marketing should not be restricted only to measures to promote the image and appearance of the secretarial area workers, but to the development of career plan, and also to the conduction of actions that add value in the development of these professionals. These area of knowledge have to adapt its profile with the requirements of companies. It must combine individual appearance to the improvement and qualification of secretarial professional.Downloads
Published
19-07-2014
How to Cite
BERNARDINO, W. M. MARKETING PESSOAL: FERRAMENTA COMPETITIVA PARA OS PROFISSIONAIS DE SECRETARIADO EXECUTIVO. Revista Expectativa, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 49–68, 2014. DOI: 10.48075/revex.v13i1.9798. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/9798. Acesso em: 25 may. 2025.
Issue
Section
Seção - Secretarial
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.