THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN SCIENCE TEACHING

A POSSIBILITY FOR DIGITAL INCLUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.32892
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CAPES

Keywords:

Ensino Remoto, Acesso à Tecnologia, Educação, Ferramentas Digitais

Abstract

This article aims to carry out a bibliographical review on studies on the use of ICT in Science Teaching, Digital Inclusion and Remote Teaching. The quantitative-qualitative review with an exploratory objective was carried out with articles published between the years 2015 and 2022. 127 articles were selected for the quantitative analysis and 21 articles for the qualitative analysis. In this research we observed that Remote Education still presents a gap in knowledge that needs to be filled through more research that explores this context and its possible consequences. We identified in the works that research indicates the pedagogical potential of ICT, but that there are still economic barriers that create social and educational distortions. Questions about Digital Inclusion were also listed, which need to be addressed more broadly, as it involves not only access, but also the conditions of this access and its impact.

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Author Biographies

Letícia Rayla Pereira da Silva, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Educação e Ciência e Saúde (PPGECS), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil. E-mail: leticiaraylla7@gmail.com.

Sônia Cristina Soares Dias Vermelho, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Possui graduação em Processamento de Dados pelo Centro Universitário Positivo (1993), mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998) e doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro, pesquisadora do Laboratório de Estudos das Ciências/Instituto NUTES e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Formação na perspectiva da Teoria Crítica, atuando principalmente nos seguintes temas: educação e comunicação, formação de professores, mídia educação, educação e saúde e educação em ciências.

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Published

20-12-2024

How to Cite

PEREIRA DA SILVA, L. R.; SOARES DIAS VERMELHO, S. C. THE USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) IN SCIENCE TEACHING: A POSSIBILITY FOR DIGITAL INCLUSION. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 3, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.32892. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/32892. Acesso em: 6 may. 2025.