LOGOMATHEMATICS EDUCATION: A THEORETICAL ESSAY ON THE WILL TO MEANING IN THE MATHEMATICS CLASSROOM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.35921

Keywords:

Educação Matemática, Logoterapia, Sentido da Vida, Ensino de Matemática, Formação Existencial

Abstract

This theoretical essay presents reflections on a dialogue between Mathematics Education (ME) and Logotherapy, aiming to address one of today’s greatest societal challenges: the will to meaning. Based on bibliographic research, it analyzes Viktor Frankl’s (1905–1997) writings on Logotherapy and Existential Analysis. The study identifies the possibility, necessity, and means to integrate ME and Logotherapy in mathematics classrooms through methodologies such as Problem Posing, without compromising their original principles. Such integration can foster more meaningful teaching and learning, enhancing students’ motivation and engagement. Furthermore, it may help students find meaning in mathematics, develop resilience, increase self-awareness, promote emotional well-being, strengthen ethical awareness, reduce existential emptiness, improve academic performance, and nurture more conscious and responsible citizens.

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Author Biography

Saul Barbosa de Oliveira, Universidade Estadual da Paraíba

Doutorando e Mestre pelo Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM UEPB), onde a pesquisa sobre as potencialidades da utilização da Metodologia de Ensino-Aprendizagem de Matemática via Exploração-Resolução-Proposição de Problemas aliada as Representações Múltiplas de Álgebra ou Registros de Representação Semiótica na formação de professores de matemática.

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Published

25-11-2025

How to Cite

BARBOSA DE OLIVEIRA, S. LOGOMATHEMATICS EDUCATION: A THEORETICAL ESSAY ON THE WILL TO MEANING IN THE MATHEMATICS CLASSROOM . Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.35921. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/35921. Acesso em: 2 dec. 2025.