The nature of science in science teaching: an image of scientific activity more appropriate to teaching?
DOI:
https://doi.org/10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.3.28504Abstract
The different epistemological approaches to scientific activity have produced a vast scientific discussion with many different views on the nature of science. However, some authors corrected possible points of consensus between the results obtained by epistemologists. Among these points, those discussed in a work by Gil-Pérez and collaborators (2001) have supported several others with related objectives, but which can lead to an image of science that distances itself from scientific realism in science education. In this work, we revisit and weave some considerations on the elements of consensus discussed by Gil-Pérez and collaborators, with a focus on possible inadequate understandings transmitted by science education, supporting the teacher interested in working on questions about scientific activity in the classroom.
Downloads
References
ABD-EL-KHALICK, F.; LEDERMAN, N. G. The influence of history of science course son students’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, s/l, v. 37, n. 10, p. 1057-1095, 2000.
ALLCHIN, D. Evaluating knowledge of the nature of (whole) science. Science Education, s/l, v. 95, n. 3, p. 518-542, 2011.
ALVIM, M. H.; ZANOTELLO, M. História das ciências e educação científica em uma perspectiva discursiva: contribuições para a formação cidadã e reflexiva. Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 2, p. 349-359, jul-dez. 2014.
ARTHURY, L. H. M.; GARCIA, J. O. Em Prol do Realismo Científico no Ensino. Ciência & Educação, Bauru, v. 26, n.1, 2020.
AZEVEDO, N. H.; SCARPA, D. L. Revisão sistemática de trabalhos sobre concepções de natureza da ciência no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 579–619, ago. 2017.
BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
BACON, F. Novo órganon (Instauratio magna). 1ª. Ed. São Paulo: Edipro, 2014.
BARBOSA, l. C. A.; BAZZO, W. A. O uso de documentários para o debate ciência-tecnologia-sociedade (cts) em sala de aula. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 15, n. 3, p. 149-161, set-dez. 2013.
BONIEK, V. C. S. A natureza da ciência pelos alunos do ensino médio: um estudo exploratório. Latin-American Journal of Physics Education, Ciudad de México, v. 4, n. 3, p. 620-627, 2010.
BRICCIA, V.; CARVALHO, A. M. P. Visões sobre a natureza da ciência construídas a partir do uso de um texto histórico na escola média. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, Pontevedra, v. 10, n. 1, p. 1-22, 2011.
BUNGE, M. Filosofía de la física. Barcelona: Ariel, 1976.
CERCIGNANI, C. Ludwig Boltzmann: the man who trusted atoms. Oxford: Oxford University, 2006.
CHINELLI, M. V.; FERREIRA, M. V. S.; AGUIAR, l. E. V. Epistemologia em sala de aula: a natureza da ciência e da atividade científica na prática profissional de professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 16, n. 1, p. 17-35, 2010.
EL-HANI, C. N.; TAVARES, E. J. M.; ROCHA, P. L. B. Concepções epistemológicas de estudantes de biologia e sua transformação por uma proposta explícita de ensino sobre história e filosofia das ciências. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 9, n. 3, p. 265-313, 2004.
FEYERABEND, P. K. Contra o método. Rio de janeiro: F. Alves, 1977.
FEYNMAN, R. P. O senhor está brincando, Sr. Feynman! Rio de Janeiro: Campus Elsevier, 2006.
GIL-PÉREZ, D.; MONTORO, I. F.; ALÍS, J. C.; CACHAPUZ, A.; PRAIA, J. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001.
KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 1970.
LAKATOS, I. O falseamento e a metodologia dos programas de pesquisa científica. In: I. LAKATOS; MUSGRAVE A. (org.). A crítica e o desenvolvimento do conhecimento (109-243). São Paulo: Cultrix, 1979.
LEDERMAN, N. G. Student’s and teacher’s conceptions of the nature of science: a review of the research. Journal of Research in Science Teaching, New York, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992.
LEWANDOWSKY, S.; OBERAUER, K. Motivated rejection of science. Current Directions in Psychological Science, Indiana, v. 25, n. 4, p. 217-222, 2016.
MARTINS, A. F. Natureza da ciência no ensino de ciências: uma proposta baseada em “temas” e “questões”. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 3, p. 703-737, dez. 2015.
MATTHEWS, M. R. Foreword and introduction. In: MCCOMAS, W. F. (ed.). The nature of science in science education: rationales and strategies. The Netherlands: Kluwer, 1998.
MOREIRA, M. A.; OSTERMANN, F. Sobre o ensino do método científico. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 10, n. 2, p.108-117, ago. 1993.
OHANIAN, H. C. Os erros de Einstein. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.
OKI, M. C. M.; MORADILLO, E. F. O ensino de história da química: contribuindo para a compreensão da natureza da ciência. Ciência & Educação, Bauru, v. 14, n. 1, p. 67-88, 2008.
OLEQUES, l. C.; BOER, N.; BARTHOLOMEI-SANTOS, M. L. Reflexões acerca das diferentes visões sobre a natureza da ciência e crenças de alunos de um curso de Ciências Biológicas. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, Pontevedra, v. 12, n. 1, p. 110-125, 2013.
PAIS, A. Sutil é o Senhor - A ciência e a vida de Albert Einstein. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
POPPER, K. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 1993.
REZENDE, F. S.; FERREIRA, l. N. A.; QUEIROZ, S. L. Concepções a respeito da construção do conhecimento científico: uma análise a partir de textos produzidos por estudantes de um curso superior de química. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, Pontevedra, v. 9, n. 3, p. 596-617, 2010.
SEGRÈ, E. Dos raios x aos quarks: físicos modernos e suas descobertas. Brasília: Universidade de Brasília, 1987.
SILVA, C. C.; PRESTES, M. E. B. Aprendendo ciência e sobre sua natureza: abordagens históricas e filosóficas. São Carlos: Tipographia, 2013.
TEIXEIRA, E. S., FREIRE Jr., O., EL-HANI, C. N. A influência de uma abordagem contextual sobre as concepções acerca da natureza da ciência de estudantes de física. Ciência & Educação, Bauru, v. 15, n. 3, p. 529-556, 2009.
TOBALDINI, B. G.; CASTRO, l. P. V.; JUSTINA, l. A. D.; MEGLHIORATTI, F. A. Aspectos sobre a natureza da ciência apresentados por alunos e professores de licenciatura em ciências biológicas. Revista Electrónica de Enseñanza de lãs Ciencias, Pontevedra, v. 10, n. 3, p. 457-480, 2011.
TOMAZI, A. L; PEREIRA, A. J.; SCHÜLER, C. M.; PISKE, K.; TOMIO, D. O que é e quem faz ciência? Imagens sobre a atividade científica divulgadas em filmes de animação infantil. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 11, n. 2, p. 335-353, dez. 2009.
VILELA-RIBEIRO, E. B.; BENITE, A. M. C. Concepções sobre natureza da ciência e ensino de ciências: um estudo das interações discursivas em um núcleo de pesquisa em ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 1-23, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.