APPROACH OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY TO ELECTRIC ENERGY CONSUMPTION IN ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Kamily Carolina Barros Pereira Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Márcio Cleto Soares de Moura Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Márcia Cristiane Eloi Silva Ataíde Universidade Federal do Piauí (UFPI)
  • Nilton Ferreira Frazão Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
  • Ricardo Gondim Sarmento Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.32355

Keywords:

CTS; Energia elétrica; Ensino Fundamental.

Abstract

This article aims to develop the critical thinking of elementary school students regarding the electrical energy consumption of household appliances through the Science, Technology and Society (CTS) approach. The target audience was 30 students in the 8th year of Elementary School, in the Science discipline, at a municipal school in Teresina-PI. To this end, an educational workshop lasting a total of four hours was developed, focusing on electrical energy and its consumption. The research results demonstrated that, through the CTS approach, students were able to understand the electrical energy content, sources, “route” and electrical energy consumption in their homes. Furthermore, students developed a critical sense regarding excessive consumption of electricity. And finally, be able to understand the interrelationships between knowledge, science, everyday life and the social and technological relations present in the process involving electrical energy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGOTTI, J. A. Fragmentos e totalidades no conhecimento científico e no ensino de Ciências. 1991. 324 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.

BERTO, J. A.; LORENZETTI, L. O desenvolvimento da Educação CTS com o tema Energia Elétrica nos livros didáticos de Física do Ensino Médio: possibilidades e desafios. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar. Mossoró, v. 9, n. 29, p. 288-305, abr. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018.

CAVALCANTI, M. H. S.; RIBEIRO, M. M.; BARRO, M. R. Planejamento de uma sequência didática sobre energia elétrica na perspectiva CTS. Ciênc. Educ., v. 24, n. 4, p. 859-874, 2018.

CESÁRIO, J. M. S.; FLAUZINO, V. H. P.; MEJIA, J. V. C. Metodologia científica: Principais tipos de pesquisas e suas caraterísticas. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [s.1.], v. 5, n 11, p. 23-33, 2020.

GIL, A. C. Método e técnicas de pesquisa social. Edição. São Paulo, SP: Atlas. 1999. 206 p.

GOMES, B. C. C; ZANON, D. A. V. A educação através da ciência, tecnologia e sociedade (CTS) para os anos iniciais do ensino fundamental: a terra e o universo em foco. ACTIO, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 146-164, dez. 2019.

HOFFMANN, J. L. NAHIRNE, A. P; STRIEDER, D. M. Um diálogo sobre as concepções alternativas presentes no ensino de ciências. Arquivos do MUDI, [s.1.], v. 21, n. 3, p. 90-101, 2017.

MANGUEIRA, R. T. S; SILVA, A. M. T. B; CHRISPINO, A. Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) no contexto educacional do IFPB/Campus Sousa. Interfaces da Educação, Paranaíba, v. 12, n. 36, p. 751-768, 2021.

MOREIRA, A. M.; AIRES, J. A.; LORENZETTI, L. Abordagem CTS e o conceito

química verde: possíveis contribuições para o ensino de química. ACTIO, Curitiba, v. 2, n. 2, p. 193-210, jul. 2017.

OLIVEIRA, G. S.; CUNHA, A. M. O.; CORDEIRO, E. M.; SAAD, N. S. Grupo Focal: uma técnica de coleta de dados numa investigação qualitativa?. Cadernos da Fucamp, Monte Carmelo, v.19, n. 41, p.1-13, 2020.

PEREIRA, N. V.; ARAÚJO, M. S. T. Análise de publicações sobre o tema Energia com enfoque CTS no Ensino de Ciências no Brasil entre 2006 e 2017. Research, Society and Development, [s.1.], v. 10, n. 11, p. 1-13, 2021.

PIFFERO, E. L. F. COELHO, C. P. LUCCHESE, M. M. Proposta de unidades de ensino potencialmente significativa para estudo de fontes de energia. Research, Society and Development, [s.1.], v. 9, n. 7, p. 1 - 24, 2020.

RODRIGUES, T. D. F. F. OLIVEIRA, G.S. SANTOS, J. A. As Pesquisas Qualitativas e Quantitativas na Educação. Revista Prisma, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 154-174, 2021.

SANTOS, W. L. P. dos.; MORTIMER, E. F. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (ciência-tecnologia-sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio, Belo Horizonte, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2000.

SILVA, B. F. P. P.; VARGAS, V. B.; CANSAN, T. C. S.; OLIVEIRA, E. C. Ensino de ciências com enfoque CTS nos anos finais do ensino fundamental: uma revisão de literatura (2000-2021). Research, Society and Development, [s.1.], v. 11, n. 7, p. 1-11, 2022.

Published

01-07-2025

How to Cite

CAROLINA BARROS PEREIRA, K.; SOARES DE MOURA, M. C.; SILVA ATAÍDE, M. C. E.; FERREIRA FRAZÃO, N.; GONDIM SARMENTO, R. APPROACH OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND SOCIETY TO ELECTRIC ENERGY CONSUMPTION IN ELEMENTARY EDUCATION. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.32355. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/32355. Acesso em: 5 nov. 2025.