The IMPACT OF THE EMERGENCIAL REMOTE TEACHING ON THE ACADEMIC TRAINING OF UNDERGRADUATE BIOLOGICAL SCIENCE STUDENTS AT THE UESB CAMPUS OF JEQUIÉ

Authors

  • Igor Santos Batista Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Ana Cristina Santos Duarte Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.33716

Keywords:

Pandemia da Covid-19; Ensino remoto; Formação; Licenciatura em Biologia

Abstract

Amid an atypical scenario of uncertainties and insecurities caused by the Covid-19 pandemic, education had to be reinvented and adapted to the remote format and as a consequence there were also limitations that impacted in some way on the academic training of students. This paper aims to analyze the impact of Remote Education (ERE) on the academic training of undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Southwest Bahia (UESB), Jequié campus. Fourteen students of the referred course, of the semesters 5º, 7º, 9º and one student already graduated, the acquisition of data occurred through an online questionnaire via Google Docs, prioritizing the sanitary measures of containment and proliferation of the virus, so participants could respond in the comfort of their homes. Given the data, it was possible to understand that there were both positive and negative impacts on their training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCON, D. F.; LEONEL, A. A.; ANGOTTI, J. A. O estágio curricular supervisionado em tempos de pandemia: experiência em um curso de ciências biológicas. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, 2021, p. 1-14.

ALVES, L. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10, 2011, p. 83-92.

ARRUDA, E. P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede – Revista de Educação a Distância, v.7, n.1, 2020, p.257-275.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BUENO, B. H. C. Percepções dos alunos da licenciatura em matemática sobre seus estágios de docência no contexto de ensino remoto emergencial. UFRGS – Lume Repositório Digital. Disponível em : http://hdl.handle.net/10183/231263 Acesso em: 20/11/2024.

CASTRO, K. S. da; LOPES, C. L. S. dos; SILVA, W. M. da; SOARES, K. S. A.; NUNES, A. N. R.; CASTRO, Í. F. A. de. Residência Pedagógica e a formação docente em tempos de pandemia: desafios e perspectivas dos licenciandos. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, 2021, p. 127-156.

COSTA, J. de A.; MACHADO, D. de C. P.; COSTA, T. de A.; ARAÚJO, F. da C.; NUNES, J. C.; COSTA, H. T. S. da. Dificuldades enfrentadas durante o ensino remoto. REBENA – Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v.1, 2021, p. 80-95.

ESPÍRITO SANTO, E. do; SANTOS, A. G. dos. Formação docente em tempos de pandemia da COVID-19: um relato do Recôncavo da Bahia. Em Rede - Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, 2021, p. 1-18.

FÉLIX, C. M. C. Escola pública, formação docente e as tecnologias digitais no contexto da pandemia. Revista de Estudos em Educação e Diversidade-REED, v. 2, n. 5, 2021, p. 1-19.

FLORES, M. A. Algumas reflexões em torno da formação inicial de professores. Educação, v. 33, n. 03, 2010, p. 182-188.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREITAS, A. C. S.; ALMEIDA, N. R. O. de; Fontenele, I. S. Fazer docente em tempos de pandemia. Ensino em Perspectivas, v.2, n.3, 2021, p.1-11.

FREITAS, M. C. de; FREITAS, B. M. de; ALMEIDA, D. M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, v. 1, n. 2, 2020, p. 1-12.

GARCIA, V. L.; JUNIOR, P. M. C. Educação a Distância: conceitos e reflexões. Medicina (Ribeirão Preto), v.8, n.3, 2015, p.209-213.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, Aaron. The difference between emergency remote teaching and online learning. Março, 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency- remote-teaching-and-online-learning Acesso em: 31 out. 2021.

KNUPPEL, M. A. C.; HORST, S. J.; ECKSTEIN, M. P. W.; ANCIUTTI, M. C. R. Formação docente para o ensino remoto de emergência: para além do casual. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 8, n. 1, 2021, p. 1-13.

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez Editora, 1994.

MORAN, J. O que é educação a distância. Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial (SENAI), Rio de Janeiro: Centro de Educação a Distância (CEAD), ano 1, n.5, 1994, p. 1-3.

MOREIRA, J. A. et al. Educação digital em rede: princípios para o design pedagógico em tempos de pandemia. Lisboa: Universidade Aberta, 2020.

NUNES, A. G.; OLIVEIRA, R. F. Evasão de discentes no ensino superior público ocasionado pela pandemia. Conjecturas, v. 22, n. 8, 2022, p. 604-619.

PAULA, M. M. de; GUEDES, A. C.; BATISTA, E. H. A. Impacto do ensino remoto na formação dos discentes do curso de Engenharia Agronômica: UEMG Unidade Ituiutaba – MG. Revista Interdisciplinar, Educação e Territorialidade (RIET). Minas Gerais: v. 2, n. 2, 2021, p. 264-285.

PESSOA, J. S. do; GINÚ, I. L. N.; CARNEIRO, L. V.; SILVA, V. P. O.; MATIAS, L. D. M.; MELO, V. F. C. Impacto do ensino remoto na saúde mental de discentes universitários durante a pandemia da Covid-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, e413101422197, 2021, p.1-7.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Poíesis pedagógica, v.3, n. 3 e 4, 2006, p. 5-24.

PIMENTA, S. G. Formação de Professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, v. 22, n. 2, 1996, p. 72-89.

ROCHA, R. Profissionais explicam a diferença entre ensino a distância e ensino remoto. Fevereiro, 2021. Disponível em: https://www2.ifal.edu.br/noticias/profissionais- explicam-a-diferenca-entre-ensino-remoto-e-ensino-a- distancia#:~:text=%22O%20ensino%20remoto%20diz%20respeito,Ensino%20do%20Ifal%2 C%20Elisabete%20Duarte.&text=A%20EaD%2C%20por%20sua%20vez,formato%20pr%C3%B3prio%20de%20ensino%2Daprendizagem. Acesso em: 31 out. 2021.

SANTOS, E. B.; MARTINS, M. S.; SILVEIRA R., M. R.; PANIZ, C. M.; NETO, H. B. A importância do Programa de Residência Pedagógica na formação de professores no Instituto Federal Farroupilha, Campus São Vicente do Sul. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 1, 2020a, p. 42-56.

SANTOS, L. O.; MELO, G. F.; FREITAS, V. L. C.; SAMPAIO, L. R. COVID-19 e ensino superior remoto: reflexões sobre os desafios NO PROCESSO no processo de ensino-aprendizagem dos universitários. CAMINE: Caminhos da Educação, v. 12, n. 02, 2020b, p.127-147.

SILVA, A. C. C. O PIBID em tempos de pandemia: experiências e contribuições na formação inicial de professores. 2022. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação - Licenciatura em Ciências Biológicas) - Instituto Federal Goiano campus Ceres, Goiás, 13 de maio de 2022.

SOBERAY, S. T. M.; FREITAS, l. G. de. Ensino remoto emergencial e o estágio supervisionado em educação em tempos de pandemia da Covid-19. Reed – Revista de Estudos em Educação e Diversidade, v.2, n.4, 2021, p.1-27.

TEIXEIRA, D. A. O.; NASCIMENTO, F. L. Ensino remoto: o uso do Google Meet na pandemia da covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 7, n. 19, 2021, p. 44-61.

Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Ensino Remoto Emergencial: volta às aulas em 19 de outubro. Outubro, 2020. Disponível em: http://www.uesb.br/noticias/ensino- remoto-emergencial-volta-as-aulas-em-19-de-outubro/ Acesso em: 31 out. 2021

YIN, R. K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso Editora LTDA, 2016.

Published

09-05-2025

How to Cite

BATISTA, I. S.; SANTOS DUARTE , A. C. The IMPACT OF THE EMERGENCIAL REMOTE TEACHING ON THE ACADEMIC TRAINING OF UNDERGRADUATE BIOLOGICAL SCIENCE STUDENTS AT THE UESB CAMPUS OF JEQUIÉ. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.33716. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33716. Acesso em: 3 jun. 2025.