RECIPE FOR A "GREAT CHEMISTRY TEACHER": CONTRIBUTIONS FROM CHEMISTRY TEACHERS IN A CONTEXT IN THE STATE OF PARANÁ, BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33766Keywords:
Concepção de linguagem; Leitura; Ensino de Química.Abstract
This paper, qualitative in approach, is derived from reflections on part of an online course entitled Possibilities of Reading in Chemistry Teaching, composed of three lives and a remote activity, totaling 18 hours, and here we focus only on live 02. The analytical process was conducted using Discursive Textual Analysis (DTA), aiming to identify evidence of the participating teachers' reflections when proposing to (re)think the practice and expectations of reading in chemistry. It emerged that the participants already used texts in classes, but mostly didn't recognize them because they limited their understanding of texts to the strictly written form. They were asked to prepare a recipe (of the food type) for a "GREAT CHEMISTRY TEACHER", and the majority created culinary recipes involving the substitution of ingredients with chemical formulas, thus indicating that the command of the activity destabilized what the majority expect from the genre.
Downloads
References
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal (1895-1975). Tradução. Maria Ermantina G. G. Pereira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997. 230 p.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. Tradução. Paulo Bezerra. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011. 512 p.
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso (1952-1953). Tradução: Paulo Bezerra. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 2016. 176 p.
BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável (1919-1921). Tradução do italiano de Valdemir Miotello e Carlos Alberto Faraco. 3. ed. São Carlos, SP: Pedro & João Editores, 2017
CANOLA, K. M. A prática da leitura nas aulas de Química: percepções de professores(as) do Ensino Médio no contexto de um Núcleo Regional de Educação no Paraná. 2021, 188 p. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2021.
FLÔR, C. C. Na busca de ler para ser em aulas de Química. 1. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2015. 208 p.
GERALDI, J. W. et al. (Orgs.). O texto na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Ática, 2011. 105 p.
GERALDI, J. W. Concepções de Linguagem e Ensino de Português. In: GERALDI, J. W. (Org.). O texto na Sala de Aula. 3. ed. São Paulo: Ática, 2004, p. 39- 46.
FRANCISCO JUNIOR, W. E. Estratégias de Leitura e Educação Química: Que Relações? Qnesc, [s. l]. v. 32, n. 4, p. 220-226, nov. 2010.
KLEIMAN, A. Leitura, ensino e pesquisa. 4. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011. 214 p.
MORAES, R., GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2011. 224 p.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016. 264 p.
ORLANDI, E. P. Discurso e Leitura. 4. ed. São Paulo, Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1999. 118 p.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Sistema de Administração da Educação. Disponível em: http://www.consultaescolas.pr.gov.br/consultaescolas-java/pages/templates/initial2.jsf?windowId=1f6&codigoNre=&codigoMunicipio=430. Acesso em: 2 abr. 2020.
RAMOS, M. G.; RIBEIRO, M. E. M.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva em processo: investigando a percepção de professores e licenciandos de Química sobre aprendizagem. Revista de educación. Campo abierto, vol. 34, n. 2, p. 125-140, 2015. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5623468 Acesso em: 3 dez. 2020.
ROSA, P. R. S. da. Uma introdução à pesquisa qualitativa em ensino de ciências. Campo Grande: Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, 2013. Disponível em: http://www.paulorosa.docente.ufms.br/Uma_Introducao_Pesquisa_Qualitativa_Ensino_Ciencias.pdf. Acesso em: 18 set. 2021.
SOLÉ, I. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998. 194 p.
YIN R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Katiussa Canola, Pedro Brito, Neide Kiouranis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.