NÓS E LAÇOS: DIÁRIO FORMATIVO DE UMA LICENCIADA NO CONTEXTO DO PIBID-QUIMICA

Authors

  • Flávia Roberta Oliveira Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Leila Inês Follmann Freire Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
  • Bettina Heerdt Universidade Estadual de Ponta Grossa- UEPG https://orcid.org/0000-0002-0428-136X

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33783
Supporting Agencies
Fundação Araucária

Keywords:

formação docente, autobiografia, PIBID-Química

Abstract

The experimentation with writing letters during the master's degree revealed a search for oneself and for oneself entangled with psychological, social and historical aspects. The question: What have I done with myself? demonstrated my affected fleshly being, as well as imagination, affectivity and emotions, leading me to balance myself in search of happiness in the face of contradictions. From the narratives, different ties and knots put me in contact with teaching and were fundamental in gaining awareness about my profession as a chemistry teacher, still in the process of initial training at PIBID-Chemistry. In search of a research project, I found in Bachelard the desire to be a writer. The speaking subject appears in the poetic image observing the things he tells us and the image of the body transforming into the topography of the intimate being. Inaugurating in me a being in expression in the first words in the intimate diary. In this article I present an autobiographical work and a formative experience during my experience in the Teaching Initiation Program (PIBID).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bettina Heerdt, Universidade Estadual de Ponta Grossa- UEPG

Dep. de Biologia Geral - DeBIO
Programa de Pós Graduação em Educação
Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática
Universidade Estadual de Ponta Grossa-UEPG

References

ASSIS, Thiago Santos de. Professoralidade em dança no contexto universitário: tessitura de uma rede de experiências. 2018. 171 f. Tese (Doutorado Artes Cênicas) Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Salvador, 2018.

ALVES, Roberto Antônio. Ser Surdo: O Percurso (Auto)biográfico das Aprendizagens Construídas na Vida Escolar e Profissional. 2016. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus Araraquara), 2016.

BATALHA, Denise Valduga. Gerações e histórias de vida em diálogo na educação do campo, em classes multisseriadas: uma contribuição na formação de professores. 2017. 228 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Santa Maria, Programa de Pós- Graduação em Educação, RS, 2017.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes,1996. Tradução de Antônio da Costa Leal e Lídia do Valle Santos Leal. 242 p.

BARBOSA, Joaquim Gonçalves; HESS, Remi. O diário de pesquisa: o estudante universitário e seu processo formativo. 1ª edição, Editora Liber, 2010.

BOLÍVAR, Antonio. Metodología de la investigación biográfico-narrativa: Recogida y análisis de datos. In: PASSEGGI, M.C. y ABRAHÃO, M.H. (Org.): Dimensões epistemológicas e metodológicas da investigação (auto)biográfica. Tomo II. Porto Alegre: Editoria da PUCRS, 2012, p. 79-109.

BRIÃO, Gabriela Félix. Eu, uma professora de matemática em jornada narrativaem busca de meus eus-professores em autoformação. 2017. 321 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Rio Claro, 2017.

CARROLL, Lewis. Aventuras de Alice no País das Maravilhas & Através do Espelho e o que Alice encontrou por lá. Tradução Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Educação e pesquisa, v. 32, n. 02, p. 359-371, 2006.

DORNFELD, C. B.; CIPRIANO, A. O.; ESCOLANO, Ângela C. M. A importância do Pibid na formação de professores: narrativas sobre as primeiras experiências de licenciandos em ciências biológicas. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 5, n. 2, p. 294–312, 2021. DOI: 10.33238/ReBECEM.2021.v.5.n.2.27086. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/27086. Acesso em: 15 jul. 2024.

FIGUEIRÔA, Arthur de Souza. Construção de laços pelas experiências com as Escolas Parque de Brasília: a história de vida de duas professoras de música. 2017. 144 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 18.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 203 p.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. 45.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013. 157 p.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Lisboa: EDUCA, 2002.

JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, v. 32, n.2, p. 373- 383, 2006.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito ao sujeito da formação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. São Paulo: Paulus, 2010. p. 59-79.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, p. 20-28, 2002.

LARROSA, Jorge. Notas sobre narrativa e identidad (A modo de presentátion. In: ABRAHÃO, M. H. B. (Org.). A aventura (auto) biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre:EdiPUCRS, 2004, p. 11-22

NAJMANOVICH, Denise. O sujeito encarnado: questões para pesquisa no/do cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. 136 p.

OLIVEIRA, Flávia Roberta. Os laços e os nós na constituição do ser docente de química. Orientadora: Leila Inês Follmann Freire. 2020. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática), Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2020.

PROUST, Marcel. Sobre a leitura. Tradução Carlos Vogt, Campinas, SP: Pontes, 4ª ed., 2003.

RIBEIRO, Soraya Coelho da Silva. Esta é a nossa voz: narrativas de vida dos estudantes do 7º ano do Colégio Estadual Reitor Calmon. 2017. 125 f. Dissertação ( Mestrado - Mestrado Profissional em Letras – PROLETRAS) Universidade Estadual da Bahia, Instituto de Letras, 2017.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004. 344 f. Tese (doutorado) - Universidade Federal da Bahia, Faculdade de Educação, 2004.

WUST, Naiára Berwaldt; MEGGIOLARO, Graciela Paz; DA COSTA GÜLLICH, Roque Ismael. Os diários e a reflexão dos professores: investigação, formação e ação em ciências. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, v. 5, n. 2, p. 381-401, 2021.

Published

31-03-2025

How to Cite

OLIVEIRA, F. R.; FOLLMANN FREIRE, L. I.; HEERDT, B. NÓS E LAÇOS: DIÁRIO FORMATIVO DE UMA LICENCIADA NO CONTEXTO DO PIBID-QUIMICA. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.1.33783. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/33783. Acesso em: 13 apr. 2025.