AS CONTRIBUIÇÕES DE VYGOTSKY PARA A MODELAGEM MATEMÁTICA: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS ANAIS DO ENEM

Authors

  • Dayane Magno Universidade Federal do Amazonas- Manaus/AM
  • Irlane Maia de Oliveira Universidade Federal do Amazonas- UFAM/Manaus

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34437

Keywords:

Modelagem Matemática, Contribuições de Vygotsky, Ensino de Matemática

Abstract

This study was conducted based on a systematic literature review (RSL), investigating the productions of the Annals of the National Meeting of Mathematics Education (ENEM) with the aim of analyzing Vygotsky's contributions to Mathematical Modeling. The research sought to answer the following question: What is shown in the works presented in the ENEM Annals in the last four editions in relation to Vygotsky's contributions to Mathematical Modeling? As a result of the analyses, four categories emerged that were proposed to answer the research question. The analyzes indicate that the investigations focused mainly on the correlation of Vygotskian theories with the stages of the modeling process, aiming to improve learning. The results reveal a limited number of studies in the ENEM Annals that explore Vygotsky's theoretical contributions to mathematical modeling, highlighting the need for more research that deepens the relationship between his learning theories and this methodology.

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Author Biography

Irlane Maia de Oliveira , Universidade Federal do Amazonas- UFAM/Manaus

Doutora em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora no Departamento de Biologia e no Programa de Pós - Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Amazonas (PPGECIM/UFAM), Manaus, AM, Brasil. E-mail: irlanemaia@ufam.edu.br

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Published

19-09-2025

How to Cite

MAGNO, D.; DE OLIVEIRA , I. M. AS CONTRIBUIÇÕES DE VYGOTSKY PARA A MODELAGEM MATEMÁTICA: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS ANAIS DO ENEM. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34437. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/34437. Acesso em: 4 dec. 2025.