WHY, WHAT AND HOW TO TEACH-LEARN SCIENCE IN CONTEMPORARY SOCIETY?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34458

Keywords:

Science Education, Teaching-learning, Science as a social enterprise, Scientific literacy, Domains of scientific knowledge

Abstract

In contemporary society, the teaching-learning of the sciences is guided by the methods of this area of knowledge. From this perspective, the study in question aims to identify, in the literature on Science Education, assumptions of teaching-learning to highlight the triad why, what, and how to teach-learn science in contemporary society. This study is a qualitative and bibliographic research, of an exploratory nature. The document analysis method was used to work with the data. The results show the justifications, the syllabus and the scenario for teaching-learning science, considering the assumptions: recognition of the consequences of science for society; citizen practice based on scientific knowledge, breaking with mistaken views of science; overvaluation of the sciences as a product; differences between the "sciences of scientists" and the "school sciences"; conceptual, epistemic, social and material domains of scientific knowledge; conservative conception of education; research process within scientific communities; and science communities of practice in classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tiago Alves, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

Licenciado em Ciências Naturais: habilitação em Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Mestrando em Educação pelo Centro de Educação e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Carlos (CECH/UFSCar), São Carlos, SP, Brasil.

E-mail: ti.donizetealves@gmail.com.

References

CACHAPUZ, A.; GIL-PÉRES, D.; CARVALHO, A. M. P. de; PRAIA, J.; VILCHES, A. A necessária renovação do ensino das ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

COUTO, C. C. F. A. do; NASCIMENTO, W. J. Percepções sobre o ensino de ciências por investigação a partir de produções acadêmicas brasileiras. Revista Ciências & Ideias, [s. l.], v. 11, n. 3, p. 215-233. 2020. DOI: https://doi.org/10.22407/2176-1477/2020.v11i3.1252. Acesso em: 3 ago. 2024.

DUSCHL, R. Science Education in Three-Part Harmony: Balancing Conceptual, Epistemic, and Social Learning Goals. Review of Research in Education, [s. l.], v. 32, n. 1, p. 268-291. 2008. DOI: https://doi.org/10.3102/0091732X07309371. Acesso em: 1 ago. 2024.

FRANCO, L. G.; MUNFORD, D. O ensino de ciências por investigação em construção: possibilidades de articulações entre os domínios conceitual, epistêmico e social do conhecimento científico em sala de aula. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s. l.], v. 20, p. 687-719. 2020. DOI: https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719. Acesso em: 2 ago. 2024.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 83. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KELLY, G. J. Inquiry, activity, and epistemic practice. In: DUSCHL, R.; GRANDY, R. E. Teaching Scientific Inquiry: recommendations for research and implementation. Rotterdam: Taipei Sense Publishers, 2008. p. 99-117.

KELLY, G. J.; LICONA, P. Epistemic practices and Science education. In: MATTHEWS, M. R. (ed.). History, philosophy, and science teaching: new research perspectives. Dordrecht: Springer International Publishing, 2018. p. 139-165.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. [Reimpr.]. São Paulo: E.P.U., 2012.

SAGAN, C. O mundo assombrado pelos demônios: a ciência vista como uma vela no

escuro. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

SASSERON, L. H. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, A. M. P. de (org.). Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 41-62.

SASSERON, L. H. Sobre ensinar ciências, investigação e nosso papel na sociedade. Ciência & Educação, Bauru, v. 25, n. 3, p. 563-567. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320190030001. Acesso em: 1 ago. 2024.

SASSERON, L. H.; DUSCHL, R. A. Ensino de ciências e as práticas epistêmicas: o papel do professor e o engajamento dos estudantes. Investigações em Ensino de Ciências, [s. l.], v. 21, n. 2, p. 52-67. 2016. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2016v21n2p52. Acesso em: 2 ago. 2024.

SILVA, F. C.; NASCIMENTO, L. A.; VALOIS, R. S.; SASSERON, L. H. Ensino de ciências como prática social: relações entre as normas sociais e os domínios do conhecimento. Investigações em Ensino de Ciências, [s. l.], v. 27, n. 1, p. 39-51. 2022. DOI: http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p39. Acesso em: 3 ago. 2024.

SILVA, M. B.; SASSERON, L. H. Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 23, p. 1-20. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172021230129. Acesso em: 2 ago. 2024.

STROUPE, D. Examining Classroom Science Practice Communities: How Teachers and Students Negotiate Epistemic Agency and Learn Science-as-Practice. Science Education, [s. l.], v. 98, n. 3, p. 487-516. 2014. DOI: https://doi.org/10.1002/sce.21112. Acesso em: 1 ago. 2024.

Published

19-09-2025

How to Cite

ALVES, T. WHY, WHAT AND HOW TO TEACH-LEARN SCIENCE IN CONTEMPORARY SOCIETY?. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 9, n. 2, 2025. DOI: 10.48075/ReBECEM.2025.v.9.n.2.34458. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/34458. Acesso em: 4 dec. 2025.