A DIALOGUE WITH THE PAST AND A FUTURE PROJECTION: HISTORY, VERISMO AND DYSTOPIA IN HUNGER GAMES
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v12i27.14064Keywords:
distopia, história, literatura juvenil.Abstract
Juvenile literature is recurrently identified as gender connected to the reader in training and the references to the wonderful universe and the utopia. These characteristics are unquestionable, however, this genre is an art form that can be opened to other forms of representation and aesthetic proposition that allow different ways of recreation of reality. Based on this argument, the objective of this study is to analyze the Hunger Games trilogy, written by Suzanne Collins, from the perspective of dystopia and the concept of new verismo, or new realism, from Italian vero, that means "true". These categories of analysis are present throughout the trilogy, forming the basis on which develops narration, which presents a complex reality projected into the future, however, with past echoes. This analysis seeks to observe how are articulated some dystopia elements in the narrative and how the text projects a dialogue, sometimes meticulous, with aspects from ancient history and contemporary social and cultural relations.Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.