REPERTÓRIO ANCESTRAL FRONTEIRIÇO

TAMBORES EM DIFUSÃO (2020) E MEDIAÇÕES EM CONTEXTO DE PANDEMIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i43.28369

Keywords:

Maracatu, Ancestralidade, Fronteira, Intermídias, Interculturalidade.

Abstract

This article aims to reflect black people border relations through its intermediatic and intercultural propositions, focusing on the work developed by the Kaburé Maracatu baque-virado maracatu study group, located in the city of Foz do Iguaçu, and more specifically the Kaburé project: Tambores em Difusão (2020). The project was intended to promote and disseminate popular culture, known as Maracatu de Baque-Virado in Foz do Iguaçu, through virtual artistic presentations that brought together the accent of four Maracatu Nations from Pernambuco: Leão Coroado, Estrela Brilhante do Recife, Cambinda Estrela and Baque-Forte. The action was awarded with resources from the Foz do Iguaçu Municipal Culture Fund, promoted by the Foz do Iguaçu City Hall, the Foz do Iguaçu Cultural Foundation and the Foz do Iguaçu Cultural Policy Council. On this occasion, through the analysis of the Tambores em Difusão project (2020), we will highlight how the group makes use of what Alai Diniz and Jazmín Ayala (2016) point out as an intercultural translation methodology. With the support of intermediality, we seek to understand a mode of cultural existence marked by what Irina Rajewsky (2012) says as a procedure that crosses the boundaries between media. The study points out, considering the ethnic-racial dimensions and the references of laws 10,639/03 and 11,645/08, the urgency and relevance of projects and connections that are based on dealing with diversity, considering social asymmetries, multiple contexts and valuation of black ancestor, in order to overcome a notion of democracy that systematically “ignores the other in their difference.” (SILVA, 2007, p. 98).

Author Biography

Izabela Fernandes Souza, UNIOESTE

Doutoranda em Letras - Linguagem e Sociedade pelo programa de pós-graduação da UNIOESTE (2020). Mestra Interdisciplinar em Estudos Latino-americanos - IELA pela Universidade da Integração Latino-americana - UNILA (2019). Graduada no curso de Letras - Artes e Mediação Cultural UNILA (2016). Pesquisa manifestações artísticas culturais, performance, narrativas femininas e as relações étnico-raciais de matriz africana. Participa do NELOOL - Núcleo de Estudos de Literatura, Oralidades e Outras Linguagens da Universidade Federal de Santa Catarina. É fundadora e coordenadora do grupo de cultura popular Kaburé Maracatu (2016), este premiado no Edital Prêmio Culturas Populares Selma do Coco, Ministério da Cultura, em 2018. Assistente de eventos do Ilê Asé Baru, que atua há mais de 27 anos em Foz do Iguaçu, realizando atividades de promoção e respeito à cultura afro-brasileira. Faz parte do Conselho de Promoção à Igualdade Racial de Foz do Iguaçu - PR (2019/2021). Premiada pelos editais de Pesquisadores Independentes de Saberes e Fazeres Tradicionais (Edital 009/2020), Outras Palavras - Prêmio de Obras Literárias, e o de Jornada - Prêmio de reconhecimento de trajetória (edital 003/2020), pelo Estado do Paraná, por meio da Secretaria de Estado da Comunicação Social e da Cultura - Superintendência Geral da Cultural -SECC. Sócia da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros - ABPN. Produz e coordena a Feira da Consciência Negra na Vila C, que acumulou 4 edições em Foz do Iguaçu/PR.

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Published

03-08-2023

How to Cite

SOUZA, I. F. REPERTÓRIO ANCESTRAL FRONTEIRIÇO: TAMBORES EM DIFUSÃO (2020) E MEDIAÇÕES EM CONTEXTO DE PANDEMIA. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 43, p. 58–67, 2023. DOI: 10.48075/rt.v18i43.28369. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/trama/article/view/28369. Acesso em: 13 may. 2024.