The production of meaning about the textbook and the teaching of Portuguese language
a discourse analysis of national scientific productions
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v16i3.29879Keywords:
Textbook, Portuguese Teaching, Elementary Education, Discourse Analysis , Bakhtin’s CircleAbstract
We know that Portuguese language textbook is the target of multiple views and positions of researchers, educational managers and teachers regarding its use and effectiveness in teaching Portuguese in Brazilian Elementary Education, we aimed to analyze, from the examination of Brazilian scientific publishers, the production of meanings about the textbook and its use when teaching Portuguese in Brazil. As a theoretical background, we use reflections on language and ideology derived from Bakhtin's Circle, as well as works that discuss the textbook and the teaching of Portuguese. The study is characterized as a qualitative research with an interpretative approach. The corpora of the analysis consist of 15 scientific articles collected from the Portal de Periódicos da CAPES. The analyses indicate that, although we have advanced in establishing a closer dialogue with linguistic and educational theories, the reflections of transformations and advances signaled by those contributions do not fully resonate in the work proposals of the textbooks. Thus, both the textbook and the teaching of the Portuguese language are meant, in most of the scientific productions analyzed, by means of evaluations that indicate mistakes, failures, and problems that persist over time. The networks of meanings that emanate from the scientific productions here analyzed allow us, therefore, to better understand the importance and the need to keep the discussion about the relationship between textbooks and the teaching of Portuguese always open to new research questions and reflections.
Downloads
References
APOLÔNIO, Jakelyne Santos; SILVA, Nara Karolina de Oliveira; BESSA, José Cezinaldo Rocha Bessa. O tratamento do texto em livros didáticos de Língua Portuguesa: uma revisão de literatura a partir do Portal de Periódicos da CAPES. Travessias, v. 13, n. 1, p. 205–225, 2019.
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance I: A estilística. Tradução, prefácio, notas e glossário de Paulo Bezerra; organização da edição russa de Serguei Botcharov e Vadim Kójinov. São Paulo: Editora 34, 2015.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. Tradução do russo de Paulo Bezerra. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
BESSA, José Cezinaldo Rocha. Dialogismo e construção da voz autoral na escrita do texto científico de jovens pesquisadores. 2016. 385f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa). Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2016.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Ensino de Língua Portuguesa e Contextos Teórico-metodológicos. In: DIONÍSIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora. (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 39-46.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Textos: seleção variada e atual. In: DIONISIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 35-47.
BEZERRA, Benedito Gomes. Gêneros no contexto brasileiro: questões (meta)teóricas e conceituais. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasil, s/d. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 29 set. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BUNZEN, Clecio. Análise de livros didáticos de português no campo da linguística aplicada: possibilidades e desafios. In: GONÇALVES, Adair Vieira; SILVA, Wagner Rodrigues; GÓIS, Marcos Lúcio de Sousa. (org.). Visibilizar a Linguística Aplicada: abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 269-291.
BUNZEN, Clecio; ROJO, Roxane. Livro didático de língua portuguesa como gênero do discurso: autoria e estilo. In: COSTA VAL, Maria da Graça; MARCUSCHI, Elizabeth (org.). Livros didáticos de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2008. p. 73-117.
CASSETTARI, Marcel Innocenti. Tipo, gênero textual e gênero do discurso: em busca de uma definição para o ensino. Diálogo das Letras, v. 01, n. 02, p. 132 - 151, jul./dez. 2012.
CAMPOS, Maria Inês Campos. Bakhtin e o ensino de língua materna no Brasil: algumas perspectivas. Conexão Letras, v. 11, n. 16, p. 123-137, 2016.
COSTA VAL, Maria da Graça; MARCUSCHI, Elizabeth. Apresentação. In: COSTA VAL, Maria da Graça; MARCUSCHI, Elizabeth. (Org.). Livros didáticos de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Ceale; Autêntica, 2008, p. 7-12.
DIONISIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 75-88.
FARACO, Carlos Alberto. Linguagem & diálogo: as ideias linguísticas do círculo de Bakhtin. Curitiba: Parábola Editorial, 2009.
GARCIA, Vera Lucia de Souza; COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Escrita e o livro didático: uma relação com muitas faces. Travessias, v. 9, n. 3, 2015.
GERALDI. João Wanderley. Portos de Passagem. 6. ed. São Paulo: Martins, 1997.
GERALDI. João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2015.
GERALDI, João Wanderley. Passando em revista ideias sobre o ensino de língua portuguesa: uma entrevista com João Wanderley Geraldi. Entrevista realizada por Lívia Suassuna e Rosângela Alves dos Santos Bernardino. Diálogo das Letras, v. 6, n. 1, p. 490-496, jan./jun. 2017.
LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação & Sociedade, ano 20, n. 68, dez. 1999.
LIMA, Bruna Mara Rosin de; ROZZINI, Jocielly Marques de Oliveira Citon; COSTA-HÜBES, Terezinha da Conceição. Análise do livro didático: um olhar para as práticas de produção textual. Travessias, v. 13, n. 2, p. 172–192, 2019.
MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
MARCUSHI, Luís Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONISIO, Ângela Paiva; BEZERRA, Angela Paiva (org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 48-61.
MENDONÇA, Marina Célia. A produção textual na esfera escolar: considerações sobre a “escrita como trabalho”. Diálogo das Letras, v. 8, n. 1, p. 3-15, jan./abr. 2019.
NETO, Oliveira Miranda. O ensino de língua portuguesa por uma perspectiva interacional. Cadernos da Fucamp. v.15, n.22, p. 84-90, 2016.
OLIVEIRA, João Paulo Teixeira de. A eficiência e/ou ineficiência do livro didático no processo de ensino-aprendizagem. Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação, 4, 2014. Anais... Porto: ANPAE, 2014. Disponível em: http://www.anpae.org.br/IBERO_AMERICANO_IV/GT4/GT4_Comunicacao/JoaoPauloTeixeiradeOliveira_GT4_integral.pdf. Acesso em 22 set. 2022.
OTA, Ivete Aparecida da Silva. O livro didático de língua portuguesa no Brasil. Educar. Curitiba, n. 35, p. 211-221, 2009.
RANGEL, Ergon. A escolha do livro didático de português: caderno de professor. Belo horizonte: Ceale, 2006.
RANGEL, Ergon. Livro didático de língua portuguesa: o retorno do recalcado. In: DIONISIO, Angela Paiva; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005. p. 13- 20.
ROJO, Roxane. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, José Luiz; BONINI, Adair; MOTTA-ROTH, Désirée (org.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p.184-207.
VOLÓCHINOV, Valentin. Marxismo e filosofia da linguagem: Problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Tradução, notas e glossário de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.
VOLÓCHINOV, Valentin. A palavra na vida e a palavra na poesia: ensaios, artigos, resenhas e poemas. Organização, tradução, ensaio introdutório e notas de Sheila Grillo e Ekaterina Vólkova Américo. São Paulo: Editora 34, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.