Parody and irony

transgressive appropriation of the biblical text in “A paixão Segundo G.H.”, by Clarice Lispector

Authors

  • Elizabeth Marly Martins Pereira Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Rodrigo Felipe Veloso Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes https://orcid.org/0000-0001-7840-584X

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v18i3.34315

Keywords:

Brazilian Literature, Clarice Lispector, A paixão segundo G.H., Parody, Irony

Abstract

It is common sense to identify theorists who dedicate themselves to the study of Clarice Lispector's work, especially in relation to the presence of some Western and Eastern religions in The Passion According to G.H. However, this article proposes to identify, particularly, the appropriation of the biblical text in this specific work, as well as the transgressive way, with rare exceptions, in which the narrator character of the novel uses this religious text, shamelessly subverting it through parody and irony. Therefore, the methodology is qualitative and is based on the use of theoretical and critical texts aiming at the method of data collection of the material selected for carrying out the textual analysis. Therefore, the attempt is to identify the most relevant biblical excerpts applied to the texture of the text and, in addition, to address how parody and irony compose it and how Lispector constructs her protagonist character G.H. and the literary narrative. Furthermore, in this novel, Lispector explores imaginary and subjective dimensions of the biblical text and, above all, provides the subject's place to the language that creates around itself a labyrinth whose final destination is found in its core, its interior. To this end, the authors used are: Antonio Candido (2009), Benedito Nunes (1969; 1973; 1995), Maria José Barbosa (2001), Rodrigo Guimarães (2010), Linda Hutcheon (1985; 2000), among others. The narrative initially revolves around the ritual of tidying up that the character performs in her apartment, and yet, in this one perceives the metaphor of pilgrimage and ascension of an introspective order. Therefore, in the maid's room, the first room to be organized, G.H. she is faced with a cockroach, an ancestral animal that connects and establishes an initiatory point for a long stage of reflection and flow of consciousness for the protagonist, as it is the beginning of a new time, a cycle of discoveries before the world and, above all, within herself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elizabeth Marly Martins Pereira, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (2011) e Mestrado em Letras/Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros (2014). Especialização em Língua Latina e Filologia Românica pela Faculdade Única de Ipatinga MG (2018). Atuou como professora no ensino básico pela Prefeitura Municipal de Mirabela-MG pelo INFMG e, atualmente pela Universidade Estadual de Montes Claros no ensino de Literatura Brasileira e Portuguesa.

Rodrigo Felipe Veloso, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Possui graduação em Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES - 2008), pós-graduação em Linguística Aplicada ao Ensino de Língua Materna pelas Faculdades Unidas do Norte de Minas Gerais (FUNORTE - 2009), mestrado em Letras: Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes - 2010/ 2012), doutorado em Letras: Estudos Literários pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF- 2013-2016) e pós-doutorando em Letras: Estudos LIterários pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG - 2024-2025), sob supervisão da professora Lyslei Nascimento. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, Linguística, Literatura Brasileira, Literatura Portuguesa, Literatura Comparada, atuando principalmente com os temas e autores: Literatura e gênero, Literatura e outros discursos; Literatura afro-brasileira, Literatura brasileiro-judaica, Literatura e mídia, Literatura e Psicanálise, Literatura e Filosofia, Literatura e Antropologia, Língua Portuguesa, Linguística Aplicada, Psicolinguística, Semiótica, Análise do Discurso, Educação a Distância, Clarice Lispector, Teolinda Gersão, Elisa Lispector, Cyro dos Anjos, Gregório de Matos, Raduan Nassar, Maria Benedita Bormann, dentre outros. É docente no curso de Letras Português, da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Têm artigos publicados em revistas nacionais de renome e qualis A e Revista Internacional de Crítica Literária Latinoamericana, da Universidade de Pittsburgh, nos Estados Unidos.

References

ARÊAS, Vilma. Clarice Lispector: com a ponta dos dedos. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

ARFUCH, Leonor. O Espaço Autobiográfico. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2010.

BARBOSA: Maria José Somerlate. Clarice Lispector: desfiando as teias da Paixão. Porto Alegre; EDIPUC-RS, 2001.

BÍBLIA SAGRADA. Traduzida da vulgata e anotada pelo Pe. Matos Soares. 19. ed. São Paulo: Edições Paulinas, 1964.

CANDIDO, Antonio. A educação pela noite e outros ensaios. 2. ed. São Paulo: Ática, 1989.

GUIMARÃES, Rodrigo. “E” (Ensaios de literatura e filosofia). Rio de Janeiro: 7 Letras, 2010.

HUTCHEON, Linda. Teoria e política da ironia. Tradução de Julio Jeha. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2000.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da paródia. Rio de Janeiro: Edições 70, 1985.

LISPECTOR, Clarice. A paixão segundo G.H. São Paulo: Rocco, 2009.

NUNES, Benedito. Leitura de Clarice Lispector. São Paulo: Quíron, 1973.

NUNES, Benedito. O Dorso do Tigre. São Paulo; Perspectiva, 1969.

NUNES, Benedito. O Drama da Linguagem: Uma leitura de Clarice Lispector. Ática; São Paulo, 1995.

Published

27-12-2024

How to Cite

PEREIRA, E. M. M.; VELOSO, R. F. Parody and irony: transgressive appropriation of the biblical text in “A paixão Segundo G.H.”, by Clarice Lispector. Travessias, Cascavel, v. 18, n. 3, p. e34315, 2024. DOI: 10.48075/rt.v18i3.34315. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/34315. Acesso em: 4 may. 2025.

Issue

Section

LITERÁRIA