Learning Objects: creating and sharing media for education

Authors

  • Graziela de Souza Sombrio
  • Morgana Niehues
  • Samara de Sena
  • Francisco Antonio Pereira Fialho
Supporting Agencies

Keywords:

Media, learning objects, repositories

Abstract

Today's students are, from a very small age, avid technology users. This profile of student demands that the school fits their reality, using media in their teaching-learning process. Therefore, Learning Objects (LOS) emerge as an alternative to introduce media in the classroom. There are already several initiatives on the internet that share LOS previously produced.  Among these initiatives the various types of repositories that aim to index, classify and share LOS stand out. However, because they are relatively new initiatives, their repositories present some difficulties for its users, especially in regards to the variety of content, accessibility and usability. There are also notable initiatives with the objective of creating and disseminating LOS through the internet, outside formal repositories. Thus, this article aims, through bibliographic review, to list the concepts of LOS and to study their types and characteristics. It also seeks to examine the characteristics of specialized repositories, as well as to map independent and not indexed initiatives that produce LOS.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANCO INTERNACIONAL DE OBJETOS INTERNACIONAIS. Disponível em: <http://objetoseducacionais2.mec.gov.br>. Acesso em: 20 mai. 2015.

BURGESS, Jean; GREEN, Joshua. O YouTube e a Revolução Digital. Disponível em:

<http://www.editoraaleph.com.br/site/media/catalog/product/f/i/file_32.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2015.

CAMERA SIM. Disponível em: <http://camerasim.com>. Acesso em: 20 mai. 2015.

CANAL KURZGESAGT YOUTUBE. Disponível em: <https://www.youtube.com/user/Kurzgesagt>. Acesso em: 25 mai. 2015.

COELHO, Geovália Oliveira; ISHITANI, Lucila; NELSON, Maria Augusta Vieira. Vitae: recuperação de objetos de aprendizagem baseada na web 2.0. ETD - Educação Temática Digital, Campinas - SP, v.2, p.238-257, jul/dez. 2012. Disponível em: <http://periodicos.bc.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1232/pdf_1>. Acesso em: 20 abr. 2015.

FAVA, Rui. Educação 3.0: aplicando o PCDA nas instituições de ensino. São Paulo: Saraiva, 2014. 256 p.

FRANCISCO, Cláudia Cristina Batistela. Formação docente: o uso de conteúdos midiáticos e das tic no processo de ensino e de aprendizagem no ensino superior. Acta Scientiarum: Education,

Maringá, v. 33, n. 1, p.49-55, jan/jun. 2011. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/11307/11307>. Acesso em: 16 mar. 2015.

GHELMAN, Raphael et al. Reconhecimento e Agrupamento de Objetos de Aprendizagem Semelhantes. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p.17-24, set./dez. 2007. Disponível em: <http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/rbie/15/3/003.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2015.

JORUM. Disponível em: <http://www.jorum.ac.uk >. Acesso em: 21 mai. 2015.

JUNDROO. Disponível em: <http://jundroo.com>. Acesso em: 20 mai. 2015.

KHAN ACADEMY. Disponível em: <https://www.khanacademy.org>. Acesso em: 20 mai. 2015.

KRATZ, Ricardo de Andrade et al. Fábrica de adequação de objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 15, n. 3, p.25-38, set./dez. 2007. Disponível em: <http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/rbie/15/3/004.pdf>. Acesso em: 25 mai. 2015.

KURZGESAGT. Disponível em: <http://kurzgesagt.org>. Acesso em: 25 mai. 2015.

LEHMAN, Rosemary. Learning Object Repositories. New directions for adults and continuing education. n. 113, p. 57-66, 2007. Disponível em: . Acesso em: 20 abr. 2015.

MACHADO, João Luís de Almeida. Zoom Poliedro: Vide aulas em formato pílula e sua utilização por estudantes e professores do Ensino Médio. Disponível em: <http://www.researchgate.net/profile/Joao_Luis_Machado/publication/271486850_Zoom_Poliedro_Videoaulas_em_formato_plula_e_sua_utilizao_por_estudantes_e_professores_do_Ensino_Mdio_(Videoclasses_in_pill_format_Zoom_Poliedro_Project_and_YouTube_Edu_Brazil_curator_experience)/links/54c8d8600cf238bb7d0e746f.pdf>. Acesso em: 29 mai. 2015.

MARÇAL, Maria Christianni Coutinho; MELLO, Sérgio Carvalho Benício de; CORRÊA, Maria Iraê de Souza. As crises silenciadas pela modernidade e pelas tecnologias da cultura da virtualidade real. Famecos: mídia, cultura e tecnologia, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p.249-264, jan./abr, 2012. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/11351>. Acesso em: 13 mar. 2015.

MELO, Janete A. P. Avaliação de objetos de aprendizagem: cruzando caminhos e produzindo novos olhares. Revista Latinoamericana de Tecnologia Educativa RELATEC, v. 8, n. 2, p. 59-75, 2009. Disponível em: <http://relatec.unex.es/article/view/527/425>. Acesso em: 25 mai. 2015.

MERLOT. Disponível em: <http://www.merlot.org/merlot/index.htm>. Acesso em: 21 mai. 2015.

MORAN, José Manuela; MASETTO, Marcos T.; BERHENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. Campinas: Papirus, 2013. 171 p. (Coleção Papirus Educação).

PATREON. Disponível em: <https://www.patreon.com/Kurzgesagt?ty=h>. Acesso em: 25 mai. 2015.

PRENSKY, Marc. Teaching Digital Natives: Partnering for real learning. USA: Corwin, 2010.

RIVED – REDE INTERATIVA VIRTUAL DE EDUCAÇÃO. Disponível em: <http://rived.mec.gov.br/site_objeto_lis.php>. Acesso em: 20 mai. 2015.

ROZADOS, Helen Beatriz Frota. Objetos de aprendizagem no contexto da construção do conhecimento. Ciência & Desenvolvimento: Revista Eletrônica da Fainor, Vitória da Conquista, v. 2, n. 1, p.46-63, jan./dez. 2009. Disponível em: <http://srv02.fainor.com.br/revista/index.php/memorias/article/view/62>. Acesso em: 25 mai. 2015.

SAMPAIO, Romilson Lopes; ALMEIDA, Ana Rita Silva. Aprendendo matemática com objetos de aprendizagem. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p.64-75, abr. 2010. Disponível em: <http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/290/163>. Acesso em: 22 abr. 2015.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa, codificação dual e objetos de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 5-16, 2010. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/1205/1114>. Acesso em: 25 mai. 2015.

THE FWA. Disponível em: <http://www.thefwa.com>. Acesso em: 20 mai. 2015.

WARSAWRISING. Disponível em: <http://warsawrising.eu>. Acesso em: 20 mai. 2015.

WEBEDUC. Disponível em: <http://webeduc.mec.gov.br>. Acesso em: 20 mai. 2015.

WILEY, David.A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. In D. A. Wiley (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects: Online Version. Disponível em: <http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc>. Acesso em: 21 abr. 2015.

YOUTUBE EDU. Disponível em: <https://www.youtube.com/channel/UCs_n045yHUiC-CR2s8AjIwg/featured>. Acesso em: 25 mai. 2015.

Published

27-06-2016

How to Cite

SOMBRIO, G. de S.; NIEHUES, M.; DE SENA, S.; FIALHO, F. A. P. Learning Objects: creating and sharing media for education. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e12314, 2016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/12314. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] TIC, MULTILETRAMENTOS, SUPORT. E RECURSOS DIDT.-PED. APLIC. AO ENSINO DE LP