The use of ICT by means of intelligence technologies and ecology learning in practice Rural Connection Project

Authors

  • Alexandre Bruno Gouveia Costa
  • César Henrique Borralho
  • João Batista Bottentuit Junior
Supporting Agencies

Keywords:

ICT, Rural Connection, Digital Inclusion, Cognitive Ecology, Intelligence Technologies.

Abstract

The paper deals with the digital inclusion of young people in the rural community of São Luís-MA, in Taim community through the use of Information and Communication Technologies (ICT) based on studies of intelligence technologies and cognitive ecology of Pierre Lévy. The selected theme is very relevant since we are included in the information society, however many young people lack access technologies are the edge of this digital revolution. The descriptive study shows the results obtained from a sample of 45 subjects who were trained to use the Communication Information Technologies. And as a result of this experience was obtained the improvement of scientific knowledge, critical reading of reality that led to the production of eight video documentaries that portrayed the importance of community and network society ideal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRITO, Andrea; ROLANDI, Ana María; LAYA, Natalia Fernández. Ciclo de debates académicos tecnología y educación: documento de recomendaciones políticas. LUGO, Maria Teresa (coord.). 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-Unesco, 2013. Disponível em: < http://www.buenosaires.iipe.unesco.org/sites/default/files/Ciclo%20debates%20acad%20TIC%20y%20educ%20VERSION%20Final.pdf> Acesso em: 17 de jun. 2016.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 7. ed. v. 1, São Paulo: Paz e Terra, 2009. 698p.

GASPARETTO, Neiva Aparecida. Modelo de inclusão digital para organizações, como prática de responsabilidade social. 2006. 126p. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção), Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Florianópolis, 2006.

LEVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Rio de Janeiro: Editora 34, 2011.

MMA/ IBAMA/CNPT, Laudo socioeconômico e biológico para criação da reserva extrativista do Taim. São Luís, 2006.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Heredando el futuro. Pensando la educación desde la

educación. Nómadas. Bogotá: Universidad Central, 1996, n. 5.

MINISTÉRIO DAS COMUNICAÇÕES. Apoio à capacitação no uso das Tecnologias da Informação e Comunicação para a juventude rural. Edital: Chamada Pública nº01/2011. Brasília, 2011

SANTOS, Sérgio Ribeiro dos. Tecnologia da informação e democracia: como enfrentar a questão da info-exclusão. Achegas.net, Rio de Janeiro, n.32, p. 79-92, 2009.

SILVEIRA, S.A. “Inclusão digital, software livre e globalização contra hegemônica”.

Revista Parcerias Estratégicas, nº 20, junho. 2003.

SILVA FILHO, Antonio. Os Três Pilares da Inclusão Digital. Espaço acadêmico. 2004. Disponível em <http://www.espacoacademico.com.br/024/24amsf.htm. Acesso em: 17 de Jun. 2016.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação. São Paulo: Paulinas, 2012.

Published

22-06-2016

How to Cite

COSTA, A. B. G.; BORRALHO, C. H.; BOTTENTUIT JUNIOR, J. B. The use of ICT by means of intelligence technologies and ecology learning in practice Rural Connection Project. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 1, p. e13485, 2016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/13485. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] TIC, MULTILETRAMENTOS, SUPORT. E RECURSOS DIDT.-PED. APLIC. AO ENSINO DE LP