Reading in the prison environment

Authors

  • Maria de Lourdes Custódio de Faria
  • Valdeci Batista de Melo Oliveira
Supporting Agencies

Keywords:

Remission of sentence, education, literature, prison environment.

Abstract

This scientific paper aims to present the project of remission of sentence via education through reading, conducted in a Parana State penitentiaries. for this scientific paper made a cut of the project in a particular prison, where the researcher works. this project encourages of reading began in 2012, staying to the present day . in this paper, a reflection on the necessity of education within the prison environment is discussed, emphasizing it as a human right, especially for those deprived of freedom. such project has great importance for the inmates, beyond remission of sentence, it encourages the habit of literary reading within the criminal units in the entire state of paraná, in addition, aiming to rebuilding their personal identities, which also enables them to rebuild their self-esteem. through reading, prisoners give meaning to their idle moments, develop their reading skills, improve their writing abilities, expand their linguistic possibilities, their imagery and vocabulary, i.e., they discover and act in creating possible conditions of seeing and thinking their own identity, building new concepts, acquiring new percepts through literature, whose emancipatory characteristic is presented and discussed by various theorists. to support the arguments laid out, we turn to authors such As Freire (1983), Coutinho (1978), Candido (1972, 1995), Costa (1997), Soares (1989), among others. in this paper, the inmates who participate on the project are presented, as well as their level of education, some problems encountered in developing the project are pointed out and possible suggestions are indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério da Justiça. DEPEN. Disponível em: <http://portal.mj.gov.br/data/Pages/MJD574E9CEITEMID364AC56ADE924046B46C6B9CC447B586PTBRNN.htm>. Acesso em: 15 jul. 2015.

BRASIL. Conselho Nacional de Justiça. CNJ divulga dados sobre nova população carcerária brasileira, de 05/06/2014. Disponível em: <http://www.cnj.jus.br/noticias/cnj/61762-cnj-divulga-dados-sobre-nova-populacao-carceraria-brasileira>. Acesso em: 26 de julho de 2015.

BRASIL. Lei 17.329/2012, de 08 de outubro de 2012. Publicado no Diário Oficial nº. 8814 de 8 de outubro de 2012. Disponível em: http://www.legislacao.pr.gov.br/legislacao/pesquisarAto.do?action=exibir&codAto=77830. Acesso em: 06 maio 2015.

BRASIL. Lei de execução Penal nº 7.210 de julho de 1984. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L7210.htm>. Acesso em: 20 mar. 2016.

BRASIL. Lei de Execução Penal. Portaria 276/12. Ministério da Justiça. Lei Federal nº 12.433, de 29 de junho de 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12433.htm>. Acesso em 06 maio 2015.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. Ciência e Cultura: São Paulo, 1972.

CANDIDO, Antonio. O direito a literatura. In: Vários Escritos. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

CANDIDO, Antonio. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2012.

COSTA, Cristina. Sociologia: introdução à ciência das sociedades. São Paulo: Moderna, 1997.

COUTINHO, Afrânio. Notas de teoria literária. 2.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

LLEDÓ, Emilio. La voz de la lectura. Cuadernos de Literatura infantil y juvenil, v. 63, p. 7-16, 1994.

LLOSA. Mario Vargas. Em defesa do romance. Revista Piauí, Rio de Janeiro, ano 4, n. 37, p. 64-69, out. 2009.

MIRABETE, Júlio Fabrini. Execução penal: comentários à Lei nº 7.210, de 11.07.1984. 9. ed. atual. São Paulo: Atlas. 2000.

PARANÁ. Plano Estadual de Educação no Sistema Prisional do Paraná. Projeto de Lei nº 365/12. Assembleia Legislativa do Estado do Paraná. Poder Legislativo. 2012.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Justiça e da Cidadania. Conselho Penitenciário do Estado do Paraná. Conselheiro do Conselho Penitenciário do Estado Henrique Camargo Cardoso. Curitiba, 17 de julho de 2014. Disponível em: <http://www.seguranca.pr.gov.br/arquivos/File/admin_penitenciaria/parecerleitura.pdf>. Acesso em: 29 jul. 2015.

PEREIRA, Ana Dilma de Almeida. XXI Jornada de Estudos Linguísticos, 2006.

RESENDE, Vania Maria. Literatura Infanto-Juvenil. Vivências de leitura e expressão criadora. Rio de Janeiro: Saraiva, 1993.

SOARES, Magda. Linguagem e escola: uma perspectiva social. 7. ed. São Paulo: Ática, 1989.

Published

26-08-2016

How to Cite

DE FARIA, M. de L. C.; OLIVEIRA, V. B. de M. Reading in the prison environment. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. e14705, 2016. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14705. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, LEITORES, TEXTOS PRETEXTOS E DESTERRITORIALIDADES.