Currículo de referência de Mato Grosso do Sul de ciências humanas e sociais aplicadas (CHASA)
um caminho para a construção identitária dos jovens indígenas
DOI:
https://doi.org/10.48075/ra.v10i1.29072Abstract
This work arises from the concern to know that the number of indigenous schools is insufficient to serve the indigenous population. That said, when indigenous students attend non-indigenous schools they should experience ethnic and cultural inclusion. In this sense, our work aims to analyze the reference curriculum of public education in Mato Grosso do Sul, Humanities and Applied Social Sciences, in order to identify the elements that make possible the transmission and production of "traditional" knowledge there and allow a point of view. interpellation (HALL, 2000) for the formation of indigenous identities. We praise the curriculum themes that make indigenous students protagonists during the teaching-learning process, from the approach of colonialism and occupation of Brazilian territory in the 1st grade of high school to studying the identity processes and cultural resistance in the 3rd grade. . We emphasize the importance of the student protagonist in the learning process so that the contents can be built from the experience of each involved. In this sense, a track of development of the contents over the three years of high school is perceptible.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alamedas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.