Life quality and physical education: knowledge and intervention critical in the consumption society

Authors

  • Paulo Evaldo Fensterseifer Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), Ijuí
  • Sidinei Pithan da Silva Faculdade Educacional de Pato Branco (FADEP), Pato Branco

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i12.p55

Keywords:

Life quality, Physical Education, Consumption society

Abstract

The present text discuss and analyses the emergency and speech about “life quality” in the nowadays society, pointing out the implicated challenges in the knowledge and intervention ambits of Physical Education. In a first moment, it investigates the historical routes of life quality notion in the occidental rationality. In a second moment, points out this theme as a debate field by its interpretation, by its sense, in Physical Education ambit. And, in a third and last moment, it tries to think in some possible intervention ways at health and life quality ambit from Scholar Physical Education. Emerges from this debate, an epistemic possibility of situating the Physical Education and to understand its function in the “consumption society”, as well as a way of leading and building a critical perspective of intervention in the Scholar Physical Education regarding to life quality theme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOLTANSKY, L. As classes sociais e o corpo. Rio de Janeiro: Graal, 1989.

BOURDIEU, P. Gostos de classe e estilos de vida. In: BOURDIEU, P. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

GONÇALVES, A. Em busca do diálogo do controle social sobre o estilo de vida. In: VILARTA, R. (Org.). Qualidade de vida e políticas públicas: saúde, lazer e atividade física. Campinas: IPES Editorial, 2004.

PALMA, A. Educação Física, Corpo e Saúde: uma reflexão sobre outros “modos de olhar”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 2, p. 23-39, 2001.

SCHNEIDER, P. Universidade. In: GONZALEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (Orgs.). Dicionário Crítico de Educação Física. Ijuí: UNIJUÍ, 2005.

SERRES, M. Diálogo sobre a ciência, a cultura e o tempo: conversas com Bruno Latour. Lisboa: Instituto Piaget, s/d.

TUGENDHAT, E. Antropologia como filosofia primeira. In: POMMER, A.; FRAGA, P. D.; SCHNEIDER, P. R. (Orgs.). Filosofia e crítica: Festschrift dos 50 anos do curso de Filosofia da UNIJUÍ. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2007.

VILELA JÚNIOR, G. B.; VILARTA, R. Inclusão digital, cidadania e construção do conhecimento para a qualidade de vida. In: VILARTA, R. (Org.). Qualidade de vida e políticas públicas: saúde, lazer e atividade física. Campinas: IPES Editorial, 2004.

WHITE, S. K. Razão, justiça e modernidade: a obra recente de Jürgen Habermas. São Paulo: Ícone, 1995.

Published

10-03-2008

How to Cite

FENSTERSEIFER, P. E.; SILVA, S. P. da. Life quality and physical education: knowledge and intervention critical in the consumption society. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 12, p. 55–58, 2008. DOI: 10.36453/cefe.2008.v7.i12.p55. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1797. Acesso em: 1 jul. 2025.