Life quality and physical education: knowledge and intervention critical in the consumption society
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i12.p55Keywords:
Life quality, Physical Education, Consumption societyAbstract
The present text discuss and analyses the emergency and speech about “life quality” in the nowadays society, pointing out the implicated challenges in the knowledge and intervention ambits of Physical Education. In a first moment, it investigates the historical routes of life quality notion in the occidental rationality. In a second moment, points out this theme as a debate field by its interpretation, by its sense, in Physical Education ambit. And, in a third and last moment, it tries to think in some possible intervention ways at health and life quality ambit from Scholar Physical Education. Emerges from this debate, an epistemic possibility of situating the Physical Education and to understand its function in the “consumption society”, as well as a way of leading and building a critical perspective of intervention in the Scholar Physical Education regarding to life quality theme.
Downloads
References
BOLTANSKY, L. As classes sociais e o corpo. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
BOURDIEU, P. Gostos de classe e estilos de vida. In: BOURDIEU, P. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
GONÇALVES, A. Em busca do diálogo do controle social sobre o estilo de vida. In: VILARTA, R. (Org.). Qualidade de vida e políticas públicas: saúde, lazer e atividade física. Campinas: IPES Editorial, 2004.
PALMA, A. Educação Física, Corpo e Saúde: uma reflexão sobre outros “modos de olhar”. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 22, n. 2, p. 23-39, 2001.
SCHNEIDER, P. Universidade. In: GONZALEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (Orgs.). Dicionário Crítico de Educação Física. Ijuí: UNIJUÍ, 2005.
SERRES, M. Diálogo sobre a ciência, a cultura e o tempo: conversas com Bruno Latour. Lisboa: Instituto Piaget, s/d.
TUGENDHAT, E. Antropologia como filosofia primeira. In: POMMER, A.; FRAGA, P. D.; SCHNEIDER, P. R. (Orgs.). Filosofia e crítica: Festschrift dos 50 anos do curso de Filosofia da UNIJUÍ. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2007.
VILELA JÚNIOR, G. B.; VILARTA, R. Inclusão digital, cidadania e construção do conhecimento para a qualidade de vida. In: VILARTA, R. (Org.). Qualidade de vida e políticas públicas: saúde, lazer e atividade física. Campinas: IPES Editorial, 2004.
WHITE, S. K. Razão, justiça e modernidade: a obra recente de Jürgen Habermas. São Paulo: Ícone, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2008 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.