Cooperative games in fifth grade of the basic teaching
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2010.v9.n16.p85Keywords:
Cooperation, Cooperative Games, Physical EducationAbstract
The objective of this work was an analysis of the cooperative games and them processes of inclusion in fifth grade of the Basic Teaching of a School from Guaíra/PR. Besides, the contribution was observed in the individual transformation of the students as for the way of participating and playing the Cooperative games in the classrooms and, valuing several aspects and not only the result of the game, taking for the reflection about as the beginnings of the Cooperative games can contribute to the formation of the student more active, autonomous, reflexive and participative – objectives of the Education and of the Physical Education. Looking to ease the conflicts and to perfect the skills of familiarity, making possible a favorable environment in the respect for the peculiarity of each one. The research was done through questionnaire with 06 questions for a group of fifth grade of 25 students, applied to the end of the proposal of 10 classes with activities and cooperative games. The results found in this research show a fundamental fact observed: the students perceived the importance of helping and being helped in the activities, understanding that the cooperation, the union and the work into group make the activities more pleasurable and interesting.
Downloads
References
AMARAL, J. D. Jogos cooperativos. São Paulo: Phorte, 2007.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2001.
BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: se o importante é competir, o fundamental é cooperar. Santos: Renovada, 2000.
CARNEIRO, S. C. I. Coletânea de Educação Física para o Ensino Fundamental: jogos. Curitiba: Expoente, 2003.
CORREIA, M. M. Trabalhando com jogos cooperativos. Campinas: Papirus, 2006.
DARIDO, S. C. Para ensinar Educação Física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas: Papirus, 2007.
DEACOVE, J. Manual de jogos cooperativos. Santos: Projeto Cooperação, 2002.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1999.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 2000.
MARTINS, J. A pesquisa qualitativa. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.
ORLICK, T. Vencendo a competição. São Paulo: Círculo do Livro, 1989.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Livro Didático Ensino Médio: Educação Física. Curitiba: SEED, 2006.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Rede Pública de Educação Básica do Estado do Paraná. Curitiba: SEED, 2006.
POZO, J. I. Aprendizes e mestres. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SOLER, R. Jogos cooperativos. Rio de Janeiro: Sprint, 2002.
SOLER, R. Educação Física: uma abordagem cooperativa. Rio de Janeiro: Sprint, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.