Idiomatic expressions in the context of english language teaching in Take Action: a sociolinguistic study
DOI:
https://doi.org/10.48075/revex.v24i2.34080Keywords:
Sociolinguística Educacional, Expressões idiomáticas no ensino de língua inglesa., Livro didático.Abstract
Based on the studies of Educational Sociolinguistics, more specifically with regard to communicative practices as a social phenomenon, this article aims to analyze whether and how idiomatic expressions (IEs) were used in Take Action (Ritcher; Larré, 2020), a textbook approved by the PNLD 2019. The textbook analyzed was chosen on the basis of its use in schools offering secondary education, which are part of the Supervised Curricular Internship in Languages course at the State University of Mato Grosso do Sul, Jardim Unit. This study is divided into three main parts: “Theoretical Framework: Educational Sociolinguistics”, “English idioms in teaching materials: the importance of understanding them and using them in different contexts” and, finally, “Methodological aspects: focus on Take Action”. We used Bortoni-Ricardo (2005), Labov ([1972] 2008), Gobber and Morani (2010), Muniz et al (2017), Teer and Bevilacqua (2018), Albuquerque and Ferreira (2019) and others as a theoretical framework. In the course of the analysis, based on the readings made, we consider that the work has a well-organized structure and is based on what the BNCC requests, that is, an English language treated as a lingua franca and a student who becomes critical and increasingly autonomous in their learning. However, as far as idioms are concerned, only one chapter of the book deals with this content explicitly, leaving it up to the teacher to present websites, books and various other sources of research, so that the student can seek out this knowledge on their own.
References
ALBUQUERQUE, E.B.C.; FERREIRA, A.T.B. Programa nacional do livro didático (PNLD): mudanças nos livros de alfabetização e os usos que os professores fazem desse recurso em sala de aula. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 27, n. 103, p. 250-270, abr. 2019. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362019000200250&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 12 nov. 2022.
BORTONI-RICARDO, S.M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo/SP: Parábola Editorial, 2005.
BORTONI-RICARDO, S. M.; FREITAS, V. A. de L. Sociolinguística Educacional. In: HORA, D. da; et alli (orgs.) Abralin: 40 anos em cena. João Pessoa: Editora Universitária, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base. Versão Final, 2018.
CARRARO, F.P. Crenças e atitudes linguísticas: um estudo sobre a língua espanhola como língua estrangeira. Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, Guarapuava, 2016. Dissertação de Mestrado. Disponível em: https://www.academia.edu/28650515/ Cren%C3%A7as_e_Atitudes_Lingu%C3%ADsticas_um_estudo_sobre_a_l%C3%ADngua_espanhola_como_l%C3%ADngua_estrangeira. Acesso em 08 mar. 2021. Acesso em 08 mar. 2021.
GALARZA, D.K. Aulas de português, construção do conhecimento e interação social. In: ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 53-75
GIBBS, R.W. Idioms and formulaic languages. In: GEERAERTS, D; CUYCKENS, H. (Eds). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. New York: Oxford University Press, 2007.
GOBBER, G.; MORANI, M. Linguística Generale. New York: The McGraw-Hill Companies, 2010. Disponível em: http://www.ateneonline.it/gobber/studenti/risposte/isbn6493-9_risposte_01.pdf. Acesso em 30 jul. 2019.
GRUBERT, R.P. et al. Língua e Sociedade: uma relação nem sempre óbvia. Web Revista Sociodialeto, [S.l.], v. 10, n. 29, p. 122 - 128, jul. 2020. ISSN 2178-1486. Disponível em: <http://sociodialeto.com.br/index.php/sociodialeto/article/view/207>. Acesso em 8 mar 2021.
HOGETOP, M. As Expressões Idiomáticas ons Livros Didáticos de LE/LA e Interculturalidade: uma discussão a partir da perspectiva sociocultural. Web Revista Sociodialeto, [S.l.], v. 9, n. 27, p. 64 - 78, set. 2019. ISSN 2178-1486. Disponível em: <http://sociodialeto.com.br/index.php/sociodialeto/article/view/199>. Acesso em 18 mar 2021.
LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Trad.: Marcos Bagno; Marta Scherre e Caroline Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].
MUNIZ, V.F.S.G et al. As expressões idiomáticas no ensino de Língua Inglesa: o livro didático em questão. Revista Philologus, Ano 23, n° 69. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set./dez.2017. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO23/69supl/037.pdf. Acesso em 18 ago. 2022.
PAIVA, V.L.M. O. História do Material Didático. In: DIAS, R. et al (orgs.) O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.
PEDRO, M.L. As expressões idiomáticas no ensino de português como língua estrangeira para estudantes uruguaios.189 f. Dissertações. (Mestrado em Linguística Aplicada) – UNB, Brasília, 2007.
RICHTER, C.; LARRÉ, J. Take Action! São Paulo: Ática, 2020. Disponível em: https://edocente.com.br/colecao/take-action-objeto-2-pnld-2021/. Acesso em 15 jan. 2023
SCHMIDT, C. O livro didático de língua alemã no contexto de formação de professores no Brasil. Curitiba: Appris, 2017.
SILVA, J.O. Professores de línguas e programas do livro didático. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 1, p. 185-198, Abr. 2016. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132016000100185&lng=en&nrm=iso. Acesso em 23 Mar. 2021.
SOARES, M.B.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília/DF: MEC/INEP/COMPED., 2000. (Série Estado do Conhecimento no. 1. Disponível em: www.mec.gov.br/inep/publicações. Acesso em: 05 abr. 2021.
TEER, J.V.; BEVILACQUA, C. R. As expressões idiomáticas em livros didáticos de espanhol como língua estrangeira. Cadernos de Pós-Graduação em Letras. São Paulo, SP. Vol. 18, n. 2 (maio/ago. 2018), p. [244]-258. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/188788. Acesso em 23 jun. 2022.
XATARA, C.M. O resgate das expressões idiomáticas. Revista Alfa, São Paulo: UNESP, vol. 39, p. 195-210, 1998.
______. O ensino do léxico: as expressões idiomáticas. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 37, Campinas, p. 49-59, jan./jun., 2001. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639325. Acesso em 23 jun. 2021.
ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Expectativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.