Idiomatic expressions in the context of english language teaching in Take Action: a sociolinguistic study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/revex.v24i2.34080

Keywords:

Sociolinguística Educacional, Expressões idiomáticas no ensino de língua inglesa., Livro didático.

Abstract

Based on the studies of Educational Sociolinguistics, more specifically with regard to communicative practices as a social phenomenon, this article aims to analyze whether and how idiomatic expressions (IEs) were used in Take Action (Ritcher; Larré, 2020), a textbook approved by the PNLD 2019. The textbook analyzed was chosen on the basis of its use in schools offering secondary education, which are part of the Supervised Curricular Internship in Languages course at the State University of Mato Grosso do Sul, Jardim Unit. This study is divided into three main parts: “Theoretical Framework: Educational Sociolinguistics”, “English idioms in teaching materials: the importance of understanding them and using them in different contexts” and, finally, “Methodological aspects: focus on Take Action”. We used Bortoni-Ricardo (2005), Labov ([1972] 2008), Gobber and Morani (2010), Muniz et al (2017), Teer and Bevilacqua (2018), Albuquerque and Ferreira (2019) and others as a theoretical framework. In the course of the analysis, based on the readings made, we consider that the work has a well-organized structure and is based on what the BNCC requests, that is, an English language treated as a lingua franca and a student who becomes critical and increasingly autonomous in their learning. However, as far as idioms are concerned, only one chapter of the book deals with this content explicitly, leaving it up to the teacher to present websites, books and various other sources of research, so that the student can seek out this knowledge on their own.

Author Biographies

Cristiane SCHMIDT, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Professora Adjunta do Curso de Letras  da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Estadual do Mato Grosso. Doutora em Letras (Unioeste). 

Roseli Peixoto Grubert, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul

Doutora em Linguística pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2023). Mestre em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Especialista em Orientação Pedagógica à Distância pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2001). Professora do quadro efetivo da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul, Unidade Universitária de Jardim. Desde 2009, participa do projeto nacional de Letramentos (Usp/Cnpq). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguística Aplicada, novos letramentos, multiletramentos, letramento crítico e formação de professores.

References

ALBUQUERQUE, E.B.C.; FERREIRA, A.T.B. Programa nacional do livro didático (PNLD): mudanças nos livros de alfabetização e os usos que os professores fazem desse recurso em sala de aula. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 27, n. 103, p. 250-270, abr. 2019. Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362019000200250&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 12 nov. 2022.

BORTONI-RICARDO, S.M. Educação em língua materna: a sociolinguística na sala de aula. São Paulo/SP: Parábola Editorial, 2005.

BORTONI-RICARDO, S. M.; FREITAS, V. A. de L. Sociolinguística Educacional. In: HORA, D. da; et alli (orgs.) Abralin: 40 anos em cena. João Pessoa: Editora Universitária, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular - Educação é a Base. Versão Final, 2018.

CARRARO, F.P. Crenças e atitudes linguísticas: um estudo sobre a língua espanhola como língua estrangeira. Universidade Estadual do Centro-Oeste - UNICENTRO, Guarapuava, 2016. Dissertação de Mestrado. Disponível em: https://www.academia.edu/28650515/ Cren%C3%A7as_e_Atitudes_Lingu%C3%ADsticas_um_estudo_sobre_a_l%C3%ADngua_espanhola_como_l%C3%ADngua_estrangeira. Acesso em 08 mar. 2021. Acesso em 08 mar. 2021.

GALARZA, D.K. Aulas de português, construção do conhecimento e interação social. In: ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 53-75

GIBBS, R.W. Idioms and formulaic languages. In: GEERAERTS, D; CUYCKENS, H. (Eds). The Oxford Handbook of Cognitive Linguistics. New York: Oxford University Press, 2007.

GOBBER, G.; MORANI, M. Linguística Generale. New York: The McGraw-Hill Companies, 2010. Disponível em: http://www.ateneonline.it/gobber/studenti/risposte/isbn6493-9_risposte_01.pdf. Acesso em 30 jul. 2019.

GRUBERT, R.P. et al. Língua e Sociedade: uma relação nem sempre óbvia. Web Revista Sociodialeto, [S.l.], v. 10, n. 29, p. 122 - 128, jul. 2020. ISSN 2178-1486. Disponível em: <http://sociodialeto.com.br/index.php/sociodialeto/article/view/207>. Acesso em 8 mar 2021.

HOGETOP, M. As Expressões Idiomáticas ons Livros Didáticos de LE/LA e Interculturalidade: uma discussão a partir da perspectiva sociocultural. Web Revista Sociodialeto, [S.l.], v. 9, n. 27, p. 64 - 78, set. 2019. ISSN 2178-1486. Disponível em: <http://sociodialeto.com.br/index.php/sociodialeto/article/view/199>. Acesso em 18 mar 2021.

LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Trad.: Marcos Bagno; Marta Scherre e Caroline Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008 [1972].

MUNIZ, V.F.S.G et al. As expressões idiomáticas no ensino de Língua Inglesa: o livro didático em questão. Revista Philologus, Ano 23, n° 69. Rio de Janeiro: CiFEFiL, set./dez.2017. Disponível em: http://www.filologia.org.br/rph/ANO23/69supl/037.pdf. Acesso em 18 ago. 2022.

PAIVA, V.L.M. O. História do Material Didático. In: DIAS, R. et al (orgs.) O livro didático de língua estrangeira: múltiplas perspectivas. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2009.

PEDRO, M.L. As expressões idiomáticas no ensino de português como língua estrangeira para estudantes uruguaios.189 f. Dissertações. (Mestrado em Linguística Aplicada) – UNB, Brasília, 2007.

RICHTER, C.; LARRÉ, J. Take Action! São Paulo: Ática, 2020. Disponível em: https://edocente.com.br/colecao/take-action-objeto-2-pnld-2021/. Acesso em 15 jan. 2023

SCHMIDT, C. O livro didático de língua alemã no contexto de formação de professores no Brasil. Curitiba: Appris, 2017.

SILVA, J.O. Professores de línguas e programas do livro didático. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 55, n. 1, p. 185-198, Abr. 2016. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132016000100185&lng=en&nrm=iso. Acesso em 23 Mar. 2021.

SOARES, M.B.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília/DF: MEC/INEP/COMPED., 2000. (Série Estado do Conhecimento no. 1. Disponível em: www.mec.gov.br/inep/publicações. Acesso em: 05 abr. 2021.

TEER, J.V.; BEVILACQUA, C. R. As expressões idiomáticas em livros didáticos de espanhol como língua estrangeira. Cadernos de Pós-Graduação em Letras. São Paulo, SP. Vol. 18, n. 2 (maio/ago. 2018), p. [244]-258. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/188788. Acesso em 23 jun. 2022.

XATARA, C.M. O resgate das expressões idiomáticas. Revista Alfa, São Paulo: UNESP, vol. 39, p. 195-210, 1998.

______. O ensino do léxico: as expressões idiomáticas. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 37, Campinas, p. 49-59, jan./jun., 2001. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/tla/article/view/8639325. Acesso em 23 jun. 2021.

ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. Pedagogia da variação linguística: língua, diversidade e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

Published

30-06-2025

How to Cite

SCHMIDT, C.; GRUBERT, R. P. Idiomatic expressions in the context of english language teaching in Take Action: a sociolinguistic study . Revista Expectativa, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 125–148, 2025. DOI: 10.48075/revex.v24i2.34080. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/34080. Acesso em: 25 aug. 2025.

Issue

Section

Seção - Línguas/Comunicação