DECLARED COMPETENCES FOR ACTION OF EXECUTIVE SECRETARY PROFESSIONAL ACCORDING TO ACADEMIC’S PERSPECTIVE OF FEDERAL UNIVERSITY OF AMAPÁ- UNIFAP
DOI:
https://doi.org/10.48075/revex.v11i1.7272Abstract
The study aimed to identify necessary competences to the Executive Secretary according to the point of view of Federal University of Amapá’s academics and to analyze their respective attributes in relation to National Curriculum Guidelines for Graduation Courses in the area and Pedagogical Plan of Course. It was used the Evocation of Words Test, asking to the subjects of research to name words related with competences (knowledge, skills and attitudes) for action of the professional on job market. The nuclear attributes that have been identified were: mother language and foreign language; Informatics and new technologies; archives; administration, economics; “news”; leadership, teamwork, solidarity/partnership and agility, pro-activity, flexibility, ethics, creativity, self-development and responsibility. Using the assumption that declared attributes indicate vectors of investment in training/professional development, the results indicate a need of studies to: a) identify/overcome gaps in the training of executive secretaries; b) establish strategies to make more explicit what competences have to be developed in the course; and c) identify competences perceived as necessary by the professionals that are already on the market and demanding companies.Downloads
Published
01-01-2000
How to Cite
GALINDO, A. G.; SOUZA, E. C. P.; CARVALHO, I. da C. DECLARED COMPETENCES FOR ACTION OF EXECUTIVE SECRETARY PROFESSIONAL ACCORDING TO ACADEMIC’S PERSPECTIVE OF FEDERAL UNIVERSITY OF AMAPÁ- UNIFAP. Revista Expectativa, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 8–30, 2000. DOI: 10.48075/revex.v11i1.7272. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/expectativa/article/view/7272. Acesso em: 20 apr. 2025.
Issue
Section
Seção - Secretarial
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.