POLÍTICA AFIRMATIVA: ARGUMENTOS FAVORÁVEIS E CONTRÁRIOS ÀS COTAS NO ENSINO SUPERIOR FEDERAL BRASILEIRO
DOI:
https://doi.org/10.48075/gdemrevista.v10i2.34828Abstract
Affirmative actions are actions implemented to reduce the imbalance between social groups, eliminating formal and informal barriers (prejudice, discrimination) that prevent certain groups from accessing higher education. In Brazilian federal higher education, the affirmative policy has materialized, since 2012, in the reservation of places (quotas) for low-income students, graduates from public schools, blacks, mixed race, indigenous people, quilombolas (included in 2023) and people with disabilities. The topic arouses divergent opinions and this work aims to present arguments against and in favor of the quota law in Brazil. Through a bibliographical research, it is pointed out that the main favorable argument is inclusion, promotion of equal opportunities and social diversity. Opponents point out that quotas threaten meritocracy and defend racial equality. Understanding the arguments of each group is essential for strengthening a democratic society that values and respects diversity of opinions. It also contributes to the formulation and improvement of public policies.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.