EDUCAÇÃO FINANCEIRA NA PERCEPÇÃO DE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO EM UMA ESCOLA PÚBLICA NO SUDOESTE DO PARANÁ
DOI:
https://doi.org/10.48075/gdemrevista.v10i2.34872Keywords:
Financial behavior; Financial knowledge; Financial educationAbstract
Financial education makes individuals better prepared to properly manage their financial resources, which are often scarce. To address this issue, this research was conducted in a high school in the interior of the state of Paraná, with the objectives of evaluating students' basic financial knowledge and understanding family financial behavior, as perceived by participants. This is a quantitative approach, descriptive research and data collection through a questionnaire, answered by 110 students. The Statistical Package for Social Sciences (SPSS) software was used to determine data frequencies and apply the Chi-Square technique. The results showed that 74% of the students had basic financial knowledge when they achieved a score equal to or greater than 70% of correct answers, which focuseon four questions related to investment return and risk, notion of inflation, purpose of insurance and mathematical division operation. For 50% of the students, the family was the main source of financial
knowledge. Among the main points of family financial behavior, it was observed that, despite the existence of purchase planning, unplanned purchases occurred. Budgeting and emergency savings were practiced by 55% and 61% of families, respectively. There were few statistically significant differences between socioeconomic profile and financial knowledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.