A EDUCAÇÃO LIBERTADORA EM PAULO FREIRE: O EXERCÍCIO DA SOCIALIZAÇÃO DE FAZERES E SABERES
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v24i2.26209Keywords:
Educação crítica, Diálogo, PartilhaAbstract
A partir do pensamento educacional de Paulo Freire tem-se como intencionalidade, por meio de um estudo descritivo crítico, resultante de uma pesquisa de abordagem qualitativa, bibliográfica, elencar pressupostos os quais demonstrem que o exercício da socialização de fazeres e saberes democráticos constitua-se como agente promotor de uma educação libertadora. Na primeira parte do texto, faz-se um estudo sobre a educação como aquela que possibilita transformações na realidade pela busca da libertação dos seres humanos. Na sequência, apresentam-se as relações dialógicas em aproximação a um diálogo em sua dimensão ontológica. Após, estuda-se na proposta freiriana o mito da neutralidade da educação, a qual, caso exercida como neutra faz-se dissociada da realidade e, por fim, reflete-se que o exercício de fazeres e saberes democráticos fundamentados na participação popular possibilita a transformação do contexto vivido.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.