PEDAGOGIA FREIRIANA E PEDAGOGIAS FEMINISTAS: (DES)ENCONTROS E DIÁLOGOS (IM)POSSÍVEIS?
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v23i1.26306Keywords:
Pedagogia freiriana, Pedagogias feministas, Tradições emancipatórias da vozAbstract
Este artigo propõe cruzamentos e diálogos entre a pedagogia freiriana e as pedagogias feministas, como tradições teóricas e metodológicas emancipatórias da voz. A discussão assenta na proposta filosófica política de educação de Freire e de teóricas feministas como bell hooks e Iris Young, Marijke de Koning, e mesmo Kathleen Weiler, com maior ou menor proximidade à ideação freiriana. Começo por auscultar possibilidades de diálogo entre estas tradições. Passo a situar a educação libertadora como política localizada que vai além do tempo e do lugar para, no ponto seguinte, provocar o encontro entre a ideação freiriana e feminista. Por último, discutem-se princípios das pedagogias feministas como corporização e enraizamento do movimento feminista, que permitem identificar pegadas de Freire.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.