PAULO FREIRE CENTENÁRIO COM UMA OBRA CINQUENTENÁRIA
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v23i1.26699Keywords:
Edição, Exílio, Manuscrito, Oprimido, Pedagogia.Abstract
Este artigo lembra que a melhor maneira de homenagear um pensador é demonstrando a atualidade de sua obra. Pedagogia do oprimido, a obra mais conhecida de Paulo Freire, completou 50 anos de sua primeira edição em 2020. No centenário de nascimento de Paulo Freire, em 19 de setembro de 2021, ela completa 51 anos e continua liderando, de todas as obras de pensadores brasileiros sua disseminação pelo mundo, em centenas de traduções e edições e em milhões de exemplares vendidos, numa demonstração de sua importância no século XXI. O artigo reconstitui, historicamente, a elaboração dos originais e a trajetória das edições, com destaque para as primeiras, mormente para a realizada no Brasil, por causa de sua proibição imposta pela ditadura militar que se instalara no país em abril de 1964 e que banira Paulo Freire, bem como seu pensamento como “subversivo” da ordem autocrática imposta. Hoje, a onda neoconservadora que percorre parte da sociedade brasileira tenta, sem sucesso, exilá-lo de novo, mesmo que postumamente, bem como banir seu pensamento.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.