Child health care in times of pandemic

qualitative meta-synthesis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48075/ri.v26i1.31705

Keywords:

Child Health, Child Care, COVID-19

Abstract

Objective: to seek scientific evidence that describes difficulties or potential for child health care in times of a pandemic. Method: qualitative meta-synthesis, with search in CINAHL, PubMed, Web of Science and Scielo databases. Six articles published between 2020 and January 2023 that met the inclusion criteria were analyzed. Results: at different points of the Health Care Network, repercussions for child care were evident, observed by the discontinuity of consultations, exams and therapies, as well as the interruption of stimuli for healthy development. We identified (re)adaptations in the daily life of the family due to the disarticulation of the support network, changes in the children's behavior and emotions and caregiver burden. As a potentiality, the approximation of children with their main caregivers stands out. Final Considerations: it is important to recover follow-up activities and encourage child development, as well as to encourage interaction with other children and the resumption of the support network.

Author Biographies

Yury Lizeth Cardozo Prada, UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO AMERICANA

Sanitarista. Mestre em Saúde Pública em Região de Fronteira pela UNIOESTE. Acadêmica de Medicina na UNIVERSIDADE FEDERAL DA INTEGRAÇÃO LATINO AMERICANA.

Gabriela Gomes Espindola, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Acadêmica de Enfermagem na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Katherine Slowinski Knapp, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Acadêmica de Enfermagem na Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Neide Martins Moreira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Enfermeira. Docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Rosane Meire Munhak da Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Enfermeira. Docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Adriana, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Bióloga. Farmacêutica. Doutora em Ciências, docente do curso de Enfermagem e dos cursos de Pós Graduação (Mestrado) em Ensino e em Saúde Pública em Região de Fronteira da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), campus Foz do Iguaçu, PR.

Published

17-01-2024

How to Cite

PRADA, Y. L. C.; ESPINDOLA, G. G.; KNAPP, K. S.; MOREIRA, N. M.; DA SILVA, R. M. M.; ADRIANA. Child health care in times of pandemic: qualitative meta-synthesis. Ideação, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 256–271, 2024. DOI: 10.48075/ri.v26i1.31705. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/31705. Acesso em: 22 jul. 2024.