COORDENADOR PEDAGÓGICO EM ESCOLAS DE IDIOMAS: INDISPENSÁVEL PARA A EFETIVIDADE DO TRABALHO EM EQUIPE
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v9i1.3957Abstract
O presente artigo apresenta um estudo de caso realizado em umaescola de idiomas com o intuito de evidenciar a importância do coordenador pedagógico
para a articulação e consequente eficácia do trabalho realizado pela equipe
responsável pelo ensino de língua inglesa. Sem a presença de um coordenador
pedagógico responsável por tal equipe, procurou-se identificar os pontos em que
a ausência deste profissional resultava na incompletude e inadequação do trabalho,
bem como enfatizar pontos em que sua presença potencializaria os resultados
já obtidos pelo grupo. Foi diagnosticada uma série de inadequações e ausência de
coesão entre todos os envolvidos, professores e direção, apontando para a
indispensabilidade de um coordenador que, não só possa engajar a equipe, como
orientar os trabalhos para uma melhoria no ensino e na formação dos professores.
Palavras-chave: coordenador pedagógico, engajamento, articulador, eficácia do trabalho.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.