Medidas do governo Vargas e repercussões na educação do Paraná
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v8i8.838Abstract
Este estudo objetiva conhecer as medidas tomadas pelo Governo Vargas e suas repercussões na educação do Paraná, no período de 1930 a 1945. Pretendeu-se compreender a organização e o funcionamento das escolas de ensino primário, bem como a inovação na rede de ensino pública, por meio da criação de escolas rurais. A finalidade foi formar profissionais, com fundamentação teórica e prática nos setores da agricultura e da pecuária. As relações com o contexto histórico elucidam os envolvimentos ideológicos que marcaram as políticas dos governos, segundo o pensamento nacionalista. Fontes bibliográficas e documentais, mensagens, relatórios e legislações, subsidiaram o estudo e possibilitaram conhecer as medidas sociais tomadas pelos governos, entre essas os investimentos na educação. Apesar das dificuldades, o Paraná obteve desenvolvimento e expansão na rede de ensino, em virtude de idéias renovadoras para a educação neste período.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.