Liberdade e educação: compreendendo (im)possibilidades e limites
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v8i9.857Abstract
Este trabalho apresenta os estudos realizados sobre os sentidos e significados da liberdade e seus entrelaçamentos com a educação. Diante disso, fez-se necessário refletir sobre as (im)possibilidades e limites de uma educação para a liberdade. Realizou-se uma pesquisa bibliográfica, aliada a metodologia da História Oral, na modalidade História Oral Temática. Foram entrevistados professores de escolas públicas e particulares na cidade de Santa Maria-RS-Brasil. Este estudo foi dividido em quatro partes. A primeira analisa os sentidos e significados da liberdade. A segunda parte destaca as liberdades limitadas, que são comumente percebidas no campo educacional. A terceira parte reflete sobre a liberdade e a democracia. A quarta e última parte, finaliza o trabalho enfatizando a educação para a liberdade, o diálogo, o comprometimento e a responsabilidade.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.