Eixo da reflexão, conhecimentos linguísticos, análise linguística ou... ensino de gramática: o que propõem os PCNS
DOI:
https://doi.org/10.48075/ri.v8i9.861Abstract
Este ensaio traz algumas considerações sobre as orientações dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) de Língua Portuguesa – 3º e 4º ciclos, para a abordagem dos objetos de ensino de gramática. Traçamos as sugestões metodológicas dadas pelos referenciais, assim como as concepções sobre língua, linguagem e ensino-aprendizagem que lhes servem de base. Trata-se de um trabalho inicial dentro de um projeto de pesquisa que pretende investigar como os livros didáticos de Língua Portuguesa, produzidos após as avaliações do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) e a elaboração dos PCNs, podem contribuir para a formação docente em direção a uma prática mais reflexiva e menos transmissivo-prescritiva para o trabalho com os objetos de ensino de gramática.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
1. Authors maintain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows the sharing of the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., to publish in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or as a personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-ShareAlike 4.0 International License, which permits sharing, copying, distributing, displaying, reproducing, the whole or parts provided it has no commercial purpose and the authors and source are cited.