MATHEMATICIANS' TRIVIA: A CARD GAME INVOLVING THE HISTORY OF MATHEMATICS

Authors

  • Edemar Benedetti Filho UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.32823

Keywords:

History of mathematics, Meaningful learning, Playful activities, Didactic games

Abstract

This article describes the development of a didactic card game and its application in the Mathematics discipline. The game was developed and applied in a public school classroom, with the participation of 28 students attending the 3rd year of high school. Assessments carried out before and after implementing the activity demonstrated an increase in students' interest in Science, its history and the characters that fostered it. The results also showed that the game contributed to extra-class activities for bibliographical research, leading students to a new, significant methodology for acquiring their knowledge. In this way, the importance and effectiveness of playful activities in the teaching and learning process of students are reiterated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edemar Benedetti Filho, UFSCar

Doutor em Química pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor pelo Departamento de Física, Química e Matemática (DFQM), campus Sorocaba, São Paulo, Brasil. E-mail: edemar@ufscar.br.

References

AUSUBEL P. D. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Paralelo, 2003.

BENEDETTI-FILHO, E.; CAVAGIS, A. D. M.; SANTOS, K. O.; BENEDETTI, L. P. S. Um jogo de tabuleiro envolvendo conceitos de mineralogia no ensino de química. Química Nova na Escola, v. 43, n. 2, p. 167-175, 2021a.

BENEDETTI-FILHO, E.; GOMES, L. A.; MARTINS, G. M. R.; MAIA, J. M. S. Jogo das cores: uma atividade interativa no ensino fundamental. Revista Insignare Scientia, v. 4, n. 4, p. 292-308, 2021b.

BETTELHEIM, B. Uma vida para seu filho. Rio de Janeiro: Campus, 1988.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum (BNCC). Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf>. Acesso em: 30 de janeiro de 2024.

CAMPOS, M. L.; BORTOLOTO, T. M.; FELÍCIO, A. K. C. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Caderno dos Núcleos de Ensino, v. 47, n. 1, p. 47-60, 2003.

ERIKSON, E. Infância e sociedade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002.

FRANCO-MARISCAL, A. J.; CANO-IGLESIAS, M. J. Soletrando o Br-As-I-L com símbolos químicos. Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, p. 31-33, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

GRANDO, R. C. O jogo e suas possibilidades metodológicas no processo ensinoaprendizagem da matemática. 175 f. Dissertação de mestrado em Educação, Universidade de Campinas: Campinas, 1995.

GROENWALD, C. L. S. Perspectivas em Educação Matemática. Canoas: Ulbra, 2004.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento de cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.

KLEIN, M. Contribuições à psicanálise. São Paulo: Mestre Jau, 1981.

MELLO, A. C. K. A. de. O grupo focal como fonte de coleta de dados em pesquisas qualitativas. In: VII ENCONTRO DO GRUPO DE PESQUISA “EDUCAÇÃO, ARTE E INCLUSÃO”, 2011, Florianópolis. Anais, 2011.

MOYLES, J. R. Só Brincar? O papel do brincar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.

ORLIK, E. Química: métodos activos de enseñanza y aprendizaje. Capítulo 10. Organización

moderna de clases y trabajoextraclaseen Química. México: Iberoamérica, 2002.

PIAGET, J. A Teoria de Piaget. São Paulo: EPU, 1976.

ROSAMILHA, P. Psicologia do jogo e aprendizagem infantil. São Paulo: Pioneira, 1979.

SANTOS, A. O.; SILVA, R. P.; ANDRADE, D.; LIMA, J. P. M. Dificuldades e motivações de aprendizagem em Química de alunos do ensino médio investigadas em ações do (PIBID/UFS/Química). Scientia Plena, v. 9, n. 7, p. 1-5, 2013.

SANTOS. S. M. P. Brinquedoteca: A criança o adulto e o lúdico. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

SILVEIRA, R. S; BARONE, D. A. C. Jogos educativos computadorizados utilizando a abordagem de algoritmos genéticos. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de informática. Curso de Pós Graduação em Ciências da Computação, 1998.

TEIXEIRA. S. R. O. Jogos, brinquedos, brincadeiras e brinquedoteca: implicações no processo de aprendizagem e desenvolvimento. Rio de Janeiro: Wak, 2010.

VYGOTSKY, L. A. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1978.

WINCOTT, W. A criança e o brincar. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Published

20-12-2024

How to Cite

BENEDETTI FILHO, E. MATHEMATICIANS’ TRIVIA: A CARD GAME INVOLVING THE HISTORY OF MATHEMATICS. Revista Brasileira de Educação em Ciências e Educação Matemática, [S. l.], v. 8, n. 3, 2024. DOI: 10.48075/ReBECEM.2024.v.8.n.3.32823. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/rebecem/article/view/32823. Acesso em: 6 may. 2025.